GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Πολιτική μέχρι το μεδούλι...

Του Δημήτρη Γιαννακόπουλου Το κείμενο αυτό αποτελεί σχόλιο στο άρθρο του Ανδρέα Ανδριανόπουλου, το οποίο αφιέρωσε στους φίλους του, κατ...

Του Δημήτρη Γιαννακόπουλου
Το κείμενο αυτό αποτελεί σχόλιο στο άρθρο του Ανδρέα Ανδριανόπουλου, το οποίο αφιέρωσε στους φίλους του, καταλήγοντας: «Κι όμως υπάρχει η Ελλάδα αυτή, υπάρχει, αναπνέει και λειτουργεί. Μόνο που είναι χαμένη στο υπόλοιπο 95% όπως περιγράφεται στο παραπάνω κείμενο. Αυτό το 95% χρεοκόπησε την Ελλάδα. Η διάσωσή της είναι το 5%. Ανακαλύψτε το, αποκαλύψτε το, διαδώστε το, ενισχύστε το, συμπληρώστε το.... Ίσως τότε φανεί η αρχή της ελπίδας..»
Εγώ θα υποστηρίξω ότι η χρεοκοπία της Ελλάδας δεν έχει καμία σχέση με τα παραπάνω ποσοστά, καθώς είναι ζήτημα διακυβέρνησης και όχι το αποτέλεσμα συγκεκριμένων εξουσιαστικών στάσεων και συμπεριφορών στο πλαίσιο της κοινωνίας. Δυστυχώς αυτό είναι αδύνατον να το αντιληφθεί κανείς εάν δεν ρουφήξει την πολιτική μέχρι το μεδούλι.
Στην χώρα μας σήμερα διαπιστώνεται η διάδοση ενός ρεμπέτικου λόγου, ενός αντάρτικου λόγου, ενός νεοφιλελεύθερου και σε ελάχιστο βαθμό, ενός αριστοφανικού. Ο πολιτικός λόγος υστερεί καταφανώς. Έτσι η μορφή κοινωνικοποίησης που κυριαρχεί στην Ελλάδα, δεν μπορεί να αποσυμβολοποιηθεί, εγκλωβίζοντας τους Έλληνες σε ένα...
 διαρκές ιδεαλιστικό παίγνιο, ασχέτως αν αναφέρονται στην κρίση με φιλελεύθερους ή μαρξιστικούς όρους. Μόνον εάν πετύχεις να συνδυάσεις τον στρουκτουραλισμό στην διακυβέρνηση με την θεώρηση της εξουσίας στο επίπεδο των ατόμων που την ασκούν και την υφίστανται, θα μπορέσεις να προσεγγίσεις το πολιτισμικό και πολιτικό πρόβλημα της σημερινής Ελλάδας, από κοινού, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντιστοιχηθεί με την χρεοκοπία. Δεν ευθύνεται προφανώς το 95% των Ελλήνων που χρεοκόπησε η χώρα. Προσοχή, όμως! Ο κυρίαρχος τρόπος κοινωνικοποίησης στην Ελλάδα γίνεται εμπόδιο να συνειδητοποιηθούν τα αίτια της κρίσης και να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις ανατροπής του ηγεμονικού μοντέλου της μεταπολίτευσης, το οποίο είναι πράγματι αυτό που οδήγησε στην χρεοκοπία. Η διακυβέρνηση είναι απόλυτα συνδεμένη με το τρέχον ηγεμονικό μοντέλο, ενώ οι ατομικές συμπεριφορές το νομιμοποιούν ή δεν το νομιμοποιούν, όμως ως κυρίαρχη μορφή κοινωνικοποίησης τείνουν να το αναπαράγουν.
Άρα το 95% των Ελλήνων (το αναφέρω αυθαίρετα παρακολουθώντας απλώς τον συλλογισμό του Α. Ανδριανόπουλου) μπορεί να μην ευθύνεται για την χρεοκοπία, «ευθύνεται», όμως, στο επίπεδο των φορέων άσκησης και αντίληψης της εξουσίας, διότι η κοινωνία δυσκολεύεται να αντιδράσει οργανωμένα και πολιτικά στην φτωχοποίησή της, που επιβάλλεται από μία πολιτική τάξη άμεσα συνδεδεμένη με την διακυβέρνηση. Όσο για το υπόλοιπο 5%, δεν είναι τίποτε άλλο παρά το ποσοστό των Ελλήνων που για διάφορους και διαφορετικούς λόγους, έτυχε να κοινωνικοποιηθεί με διαφορετικούς όρους. Αυτοί εμφανίζουν πράγματι σημαντικές πολιτισμικές διαφορές σε σχέση με τους υπόλοιπους και αντιλαμβάνονται σε μεγάλο βαθμό διαφορετικά το φαινόμενο της εξουσίας, εάν φυσικά δεν είναι προϊόντα της πατρωνίας και έτυχε να αναπτύξουν διαφορετική συνείδηση της πραγματικότητας, μέσω σημαντικά ιδιαίτερων προσωπικών διαδρομών. Αυτό τους καθιστά διαφορετικούς και ίσως ικανότερους από τους υπόλοιπους ως δυναμικό στοιχείο κοινωνικής αλλαγής, αλλά μέχρι εκεί. Δεν είναι αυτοί το ζήτημα και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να τους συγχέουμε με την ντόπια ελίτ. Η λεγόμενη άρχουσα τάξη, δηλαδή η πολιτική τάξη της χώρας - όπως συνηθίζω να την ορίζω – ήτοι το πολιτικό προσωπικό κυρίως του δικομματισμού, οι γνωστοί μεγαλοεπιχειρηματίες και οι παράγοντες των ΜΜΕ, ανήκει προδήλως στο 95%.
Αυτό το 95% εμφανίζει έναν κοινό τρόπο στην αντίληψη των συμβόλων της εξουσίας. Αν λάβετε δε υπόψη ότι τα καθεστώτα αναπαράγονται μέσω συμβολοποιημένων σχέσεων εξουσίας, θα συμφωνήσετε, μάλλον, στο ότι ασχέτως τι κόμμα ψηφίζει κανείς, ή αν ψηφίζει, η πολιτική του στάση καθορίζεται από την σχέση του με την συμβολική αναπαράσταση της ισχύος και της εξουσίας στην κοινωνία. Αυτό είναι ζήτημα κοινωνικοποίησης, που ενώ σε επίπεδο συμπεριφοράς μοιάζει να χαρακτηρίζεται από μία συγκεκριμένη ηθική και κοσμοαντίληψη, στην πραγματικότητα αποτελεί αναπαράσταση υλικών σχέσεων και μέσω υλικών αντικειμένων συμβολοποιείται. Το «πούρο», η «τζιπάρα», ή το κοριτσάκι που λικνίζεται στην TV, είναι σύμβολα που γίνονται αντιληπτά και νομιμοποιούνται με έναν συγκεκριμένο τρόπο από το 95%, ενώ το 5% μάλλον απέχει σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό από αυτήν την συμβολική διαλεκτική της εξουσίας.
Η πολιτική τάξη που ενέχεται στην διακυβέρνηση αγωνίζεται, παρά την χρεοκοπία (της), να διατηρήσει ζωντανό το ίδιο συμβολικό πλαίσιο που χαρακτηρίζει την κοινωνικοποίηση στην σημερινή Ελλάδα. Δεν έχει σημασία εάν επιδιώκεις τον συγκεκριμένο τρόπο επίδειξης ισχύος, ή αν, φτωχοποιούμενος, αντιδράς θυμικά εναντίον των συγκεκριμένων φορέων των συμβόλων. Το κρίσιμο για το καθεστώς είναι να μην ξεφύγεις από την συγκεκριμένη συμβολική διαλεκτική του συστήματος ηγεμονίας στην χώρα. Μόνον έτσι θα μπορέσεις να το αναπαράγεις. Το καθεστώς δεν κινδυνεύει από τους αγανακτισμένους πολίτες, αλλά από εκείνους που διαφοροποιούνται από το συγκεκριμένο πλαίσιο συμβολοποίησης των εξουσιαστικών σχέσεων. Το σύστημα ηγεμονίας στην χώρα μας δεν ενδιαφέρεται ιδιαίτερα πόσο θα αντέξει ακόμα ο Γιώργος Παπανδρέου, αλλά πώς δεν θα μεταβληθεί η πολιτική δομή που το ορίζει. Αυτή η δομή δεν είναι ο καπιταλισμός, αλλά το συγκεκριμένο ηγεμονικό μοντέλο που με καπιταλιστικούς όρους, ασφαλώς, εμπεδώθηκε στην Ελλάδα από το 1974 μέχρι σήμερα, ενισχύοντας διαρκώς το πελατειακό κράτος.
Ο πολιτικός λόγος συμβάλει στην απομυθοποίηση του ηγεμονικού μοντέλου. Δεν το κατακρίνει απλώς, δεν το λοιδορεί, το αποδομεί και το αχρηστεύει λειτουργικά. Μέσω αυτού τα σύμβολα δεν εμφανίζονται απλώς ως αναπαραστάσεις ισχύος και εξουσίας, αλλά ως προβολές πολιτικών ταυτοτήτων που αδρανοποιούνται μέσω της στρουκτουραλιστικής κριτικής. Δεν καυτηριάζεις την συμπεριφορά του …κινούμενου πούρου με τους γορίλες, αλλά την ερμηνεύεις ως αποτέλεσμα της πολιτικής κοινωνικοποίησης, που οδηγεί σε συγκεκριμένη αναπαραγωγή των σχέσεων εξουσίας, οι οποίες χαρακτηρίζονται από αλητεία, μαγκιά, αυθαιρεσία, παραγοντισμό, απληστία και διαφθορά. Αυτό δεν σημαίνει ότι όποιος καπνίζει πούρο ή οδηγεί Porsche χαρακτηρίζεται από τα παραπάνω, αλλά ότι οι παραπάνω υιοθετούν τα σύμβολα αυτά για να επιδείξουν την ισχύ τους. Κάπως έτσι το ατομικό συμφέρον παύει να ορίζεται στο πλαίσιο των σημερινών συμβολικών αναπαραστάσεων, ενώ ταυτόχρονα η κοινωνική διαλεκτική των συμβόλων εξασθενεί, ώστε η συμπλεγματική αντιπαράθεση των κοινωνικών υποκειμένων να δώσει την θέση της στην αλληλεγγύη.
Η σημερινή κρίση είναι μία ευκαιρία ανάπτυξης του πολιτικού λόγου με αυτήν την έννοια. Μόνον έτσι η ταξική συνείδηση θα αναδευτεί με την εθνική συνείδηση, ώστε από κοινού να δημιουργήσουν μια νέα αναπαράσταση της κοινωνικής συνείδησης, που θα αναζητήσει νέες συμβολικές εκφράσεις, συνδεδεμένες με μια νέα μορφή ηγεμονίας στον τόπο μας. Κανένα ηγεμονικό μοντέλο δεν αποσυντίθεται δίχως να πάρει την θέση του ένα άλλο. Αυτήν την στιγμή, στην Ελλάδα, βρισκόμαστε στην φάση όπου το παλαιό δεν μπορεί να αναπαραχθεί διακυβερνητικά, ενώ αγωνίζεται απεγνωσμένα να αναπαραχθεί πολιτισμικά, την ώρα που το νέο δεν έχει εκφρασθεί πολιτικά. Ας λάβουμε υπόψη μας ότι η οποιαδήποτε απόπειρα πολιτικής αλλαγής θα πρέπει να συνδεθεί με ένα εναλλακτικό σύστημα συμβολοποίησης της εξουσίας. Και αυτό δεν αποτελεί μία ηθική δοξασία, αλλά μια βαθύτατα υλική προσέγγιση.

7 σχόλια

  1. Ο Γιωργάκης είναι φίνο Αμερικανόπουλο. Το έβαλε με το ζόρι η μαμά του Φρειδερίκη... συγνώμη Μάργκαρετ ήθελα να πω να κυβερνά μια χώρα της οποίας απεχθάνεται τους κατοίκους και τη γλώσσα. Δεν βλέπετε με τι περιφρόνηση μιλάει για τους Έλληνες; Λέει: «Κυβερνώ μια χώρα διεφθαρμένων». Και η απέχθειά του για τη γλώσσα είναι φανερή, τόσα χρόνια στην Ελλάδα και από Ελληνικά τίποτα. Άλλωστε τα συμφέροντα της πατρίδας του (ΗΠΑ) προσπαθεί να υπηρετήσει πιστά και των Τούρκων φίλων του. Έχει αναλάβει να αφελληνίσει την χώρα, να καταργήσει την Ελληνική Γλώσσα να εξαφανίσει τον Ελληνικό Πολιτισμό, να δώσει το Αιγαίο κάποια νησιά και την Κύπρο στους Τούρκους (για πρώτη δόση γιατί η Θράκη έπεται) και να εξυπηρετήσει τα Σκόπια με αναγνώριση ονόματος που θέλουν οι Αμερικάνοι. Τι να κάνει παρά πάνω το παιντί; Και οι Έλληνες που τον υποστηρίζουν και τον ψηφίζουν; Δεν υπάρχουν πια Έλληνες με περηφάνια, πιστεύω και παλικαριά. Υπάρχουν κατά το πλείστον Νεοέλληνες που νοιάζονται μόνο για την τσέπη τους και το πολύ για την οικογένειά τους, αμόρφωτοι και απολίτιστοι. Δυστυχώς η χώρα μας, η Ελλάδα είναι καταδικασμένη. Σε μερικές δεκαετίες θα έχει εξαφανιστεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εδώ είναι Μπουρδέλο και Μπουρδέλο πρέπει να το συνεχίσουμε, και τρανταχτό παράδειγμα η στάση των Φαρμακοποιών που προσπαθούνε με λυτούς και δεμένους να διατηρήσουν τα προνόμια που εις βάρος όλων των άλλων Ελλήνων κατέχουν, προνόμια που τα πήραν έχοντας ανθρώπους στην εξουσία!!!!
    Από πού και ως που μια επιχείρηση Φαρμακείο που εκτός από τα φάρμακα πουλά και καλλυντικά και παπούτσια να έχει κέρδος επί των φαρμάκων, για τα καλλυντικά και τα παπούτσια δεν ξέρω, 26/100 που λένε οι φαρμακοποιοί ή 36/100 που λέει το Υπουργείο?
    Ποιοι τελικά γδέρνουν τα Ταμεία και το Δημόσιο τα φάρμακα ή οι φαρμακοποιοί? Και γιατί σε μια εποχή όπως αυτήν που ζούμε να μην τους λέει το Δημόσιο, η Κυβέρνηση δηλαδή, δεν θα κερδίζετε παραπάνω από 12-15/100? Ποια επιχείρηση έχει τόσο καλά όπως αυτοί οι κύριοι εξασφαλισμένη πελατεία? Πόσα και πόσα δεν πουλάνε εκτός συνταγών και που ο κάθε ένας από εμάς το έχει κάνει ουκ ολίγες φορές? Πόσοι είναι αυτοί οι Έλληνες που και με την φαρμακολαγνεία που μας δέρνει δεν έχουμε αγοράσει, η κάθε οικογένεια, φάρμακα αξίας τουλάχιστον πεντακοσίων ευρώ αποκλειστικά από την τσέπη μας?
    Και ερχόμαστε στην περίφημη άδεια που έχουν για να μπορούν να λειτουργούν το φαρμακείο. Ποιος τους την έδωσε? Το Δημόσιο! Και εκεί να την επιστρέφουν και να μην την κληρονομούν στα παιδιά τους . Τα υπόλοιπα Ελληνόπουλα τίνος Θεού είναι? Μπάσταρδα είναι? Πουτάνας παιδιά είναι αποκλεισμένα κοινωνικά και μη βλέποντας στον ήλιο μοίρα? Κύριοι της Κυβέρνησης θα διαπράξετε το μέγιστο έγκλημα της Ηθικής Προδοσίας απέναντι στο σύνολο του Ελληνικού Λαού αν διατηρήσετε αυτήν την Άθλια κατάσταση!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΝΑ ΣΥΝΟΨΙΣΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΠΡΟΒΛΕψΟΥΜΕ.

    (10) Δέκα πράγματα που θα συμβούν τη νέα χρονιά:

    1. κήρυξη του Πασόκ εκτός νόμου.

    2. συλλογή των Πασοκσήδων σε στρατόπεδα συγκέντρωσης και επιβολή υποχρεωτικής παρακολούθησης όλων των δελτίων του Μέγκα με χρήση του ειδικού μηχανισμού που κρατάει τα βλέφαρα ανοιχτά στο κουρδιστό πορτοκάλι.

    3. εκκένωση και καθαγιασμός όλων των χώρων που υπήρξαν τοπικές οργανώσεις του Πασόκ.

    4. ανθρωποκυνηγητό των βουλευτών που ψήφισαν υπέρ του μνημονίου.

    5. κατάσχεση μέχρι την τελευταία δεκάρα των περιουσιών όσων υπήρξαν γραμμένοι σε κλαδικές οργανώσεις του Πασόκ.

    6. εκταφή των οστών του Ανδρέα Παπανδρέου και ενταφιασμός τους στον προαύλιο χώρο των Φυλακών Κορυδαλλού.

    7. συγγραφή της μαύρης βίβλου του Αυριανοτομπρισμού και υποχρεωτική διδασκαλία της στα σχολεία από το δημοτικό.

    8. κατάσχεση του σπιτιού του Ακη τσοχατζόπουλου στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και δημιουργία εκεί του μαύρου Μουσείου της Αλλαγής (κατά το μαύρο Θέατρο της Πράγας).

    9. εκτοπισμός στη Γυάρο των Ασφαλιτών, Αντιεξουσιαστών και δημοσιογράφων του μέγκα που δούλεψαν νυχθημερόν το Δεκέμβριο του 2008 για την ανατροπή του Μεταπολιτευτικού σκηνικού και την επιβολή της τάξης του νέου κόσμου.

    10. αυτό που έγινε το 1981 είναι σαν να παίρνουν την εξουσία σήμερα οι Πακιστανοί.

    ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΟΜΑΣΤΕ.
    ΚΑΙ ΝΑ ΞΥΠΝΗΣΟΥΜΕ.........ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δέν είναι 95-5%.
    Είναι περίπου 65-35%.
    Καί...μαδάει.Απαξιώνεται,οπότε...
    Αναστάσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΕΧΟΥΝ ΑΛΛΕΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΤΩΡΑ
    ΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΤΟΥ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ.
    ΜΕΤΑΚΟΜΙΖΟΥΝ ΣΤΑ ΨΗΛΑ.....

    Το Μέγαρο Μαξίμου μετακομίζει
    - Πού θα είναι το νέο πρωθυπουργικό γραφείο

    Ωστόσο, το Μέγαρο Μαξίμου δεν καταργείται και θα παραμείνει κυρίως για εθιμοτυπικές λειτουργίες.

    Όλα είναι έτοιμα για την μεταστέγαση του Μεγάρου Μαξίμου, το στρατηγείο δηλαδή του πρωθυπουργού, το οποίο πλέον θα βρίσκεται στον 6ο όροφο του υπουργείου Εσωτερικών, στη Βασιλίσσης Σοφίας, ο οποίος έχει ήδη εκκενωθεί.

    Όλα τα γραφεία έχουν ήδη αδειάσει και περιμένουν πλέον για το γραφείο του πρωθυπουργού, το οποίο θα έχει μία πλεονεκτική θέα σε σχέση με τα άλλα γραφεία προς τον Εθνικό Κήπο.

    Ο λόγος της μετακόμισης είναι προκειμένου να αποσυμφορηθεί το Μέγαρο Μαξίμου, καθώς δεν χωρούν όλοι οι συνεργάτες του πρωθυπουργού, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι καταργείται το Μέγαρο Μαξίμου, αλλά παραμένει κυρίως για τα εθιμοτυπικά, δηλαδή όταν το πρωτόκολλο επιβάλλει κάποιες συναντήσεις του πρωθυπουργού για παράδειγμα με κάποιους ξένους επισήμους.

    Ωστόσο, το κεντρικό γραφείο του κ. Παπανδρέου θα βρίσκεται στον 6ο όροφο του υπουργείου Εσωτερικών, ενώ στον 5ο όροφο στη μεγάλη αίθουσα θα συνεδριάζει η ομάδα σχεδιασμού.

    ΩΧΧΧΧΧΧΧΧΧ........
    ΑΝ ΤΟ ΤΣΟΛΙ Η ΥΦΥΠ.ΤΣΟΥΡΗ
    ΞΟΔΕΨΕ 55.000 ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΙΠΛΑ....

    ΦΑΝΤΑΣΟΥ ΕΔΩ.
    ΜΑΛΛΟΝ ΓΙΑ 5 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑΚΙΑ
    ΘΑ ΠΑΝΕ ΤΑ ΠΟΥΛΑΚΙΑ
    ΤΑ ΣΟΣΙΑΛΗΣΤΙΚΑ
    ΤΑ ΠΟΡΦΥΡΟ αΓΑΠημένα....

    γαμώ ΤΟ...τα ΛΕΦΤΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΕΙΣΤΕ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΕΤΟΙΜΟΙ....

    ΦΑΤΕ ΤΟΝ..... >>>>>>>>>>>>

    «Εμείς, που κάτι σκαμπάζουμε περισσότερο από οικονομικά, αναρωτιόμαστε διπλά και λέμε :
    Πως είναι δυνατόν μια κυβέρνηση, η οποία επικαλείται την κρίση, να λέει ότι, εν μέσω κρίσης, αφαιρώ από την οικονομία, αντί να προσθέτω;
    Πρωτοτυπία !
    Να την εντάξουμε στα εγχειρίδια οικονομικών στα πανεπιστήμια ! Εφόσον η χώρα είναι σε οικονομική κρίση και περνάμε δύσκολες στιγμές, βοηθάς την οικονομική δραστηριότητα, βοηθάς το εισόδημα. Δεν αφαιρείς, δεν στραγγαλίζεις περαιτέρω.»
    (Ομιλία Γιώργου Παπακωνσταντίνου για το φορολογικό νομοσχέδιο 9/9/2008)..

    ΜΗΝ ΤΟΛΜΗΣΕ ΚΑΝΕΙΣ ΠΑΣΟΚΟΡΟΥΦΙΑΝΟΣ ΝΑ ΠΕΙ ΤΙΠΟΤΑ.
    ΘΑ ΓΡΑΦΩ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΡΩΙ
    ΒΡΙΣΙΕΣ.........

    ΚΡΕΤΙΝΟΙ ΨΗΦΟΦΟΡΟΙ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ
    ΚΟΙΜΙΣΜΕΝΑ ΟΡΘΙΑ ΖΩΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση