GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Δείξε μου το δωμάτιό σου ...

Της Νατάσσας Πιπεροπούλου-Κωνσταντάρα Διδάκτορος Ψυχολογίας    Η διαμάχη ανάμεσα στους ειδικούς για το ρόλο που παίζουν η κληρονομικότ...

Της Νατάσσας Πιπεροπούλου-Κωνσταντάρα
Διδάκτορος Ψυχολογίας
  
Η διαμάχη ανάμεσα στους ειδικούς για το ρόλο που παίζουν η κληρονομικότητα και το περιβάλλον στην τελική μορφοποίηση της προσωπικότητάς μας είναι πανάρχαια. Σε ότι αφορά την κληρονομικότητα, οι νέοι που διάλεξαν να αγαπηθούν και να φέρουν στον κόσμο ένα ή δύο παιδιά έχουν ελάχιστες έως μηδενικές επιλογές και τρόπους παρέμβασης στα δεδομένα της Φύσης. Αυτή η διαπίστωση ισχύει μέχρι σήμερα, αλλά με τις αλματώδεις εξελίξεις στην γενετική εφόσον δεν υπάρξουν αυστηροί ηθικοί έλεγχοι μπορεί τα δεδομένα να…αλλάξουν!
Με το περιβάλλον τα πράγματα είναι διαφορετικά καθώς μπορεί να “παίξουμε “ με κάποιες παρεμβάσεις στη διαδικασία της εξελικτικής πορείας του παιδιού μας προς την...
 ωρίμανση. Μέσα σε αυτές τις παρεμβάσεις μια σημαντική θέση έχει και η διαμόρφωση του παιδικού δωματίου.
Ερευνητικές προσπάθειες από την Ευρώπη και την Αμερική μέχρι και τη μακρινή Αυστραλία, με ενδιάμεσους σταθμούς - θα έλεγα χαριτολογώντας - εδώ στην γοητευτική απόληξη της χερσονήσου του Αίμου και των Βαλκανίων, πιστοποιούν το γεγονός ότι τα παιδιά μας μέχρι και την ηλικία των 3-4 χρόνων οδεύουν προς την ωριμότητα, βελτιώνουν το συντονισμό των μυϊκών τους συστημάτων και μας εντυπωσιάζουν ή μας προβληματίζουν με τις ικανότητες που δείχνουν σε συμβολικές αντιπαραθέσεις με γονείς, αδελφάκια και φιλαράκια περισσότερο εξαιτίας του παράγοντας της κληρονομικότητας και λιγότερο εξαιτίας των ερεθισμάτων που τους παρέχει το περιβάλλον τους.
Αυτό ΔΕΝ σημαίνει ότι μπορούμε να στριμώξουμε το παιδί μας σε ένα σκοτεινό μπουντρούμι που θα το βαφτίσουμε παιδικό δωμάτιο αλλά δεν φαίνεται να έχει και μεγάλη σημασία στην μετέπειτα προσωπικότητα του άνδρα ή της γυναίκας εάν το ίδιο δωμάτιο είναι ένας μικρός, ακριβοπληρωμένος παράδεισος που θα γαργαλούσε ακόμη και την φαντασία του πλέον ευφάνταστου διακοσμητή εσωτερικών χώρων!...
Μέχρι και την ηλικία των 4 περίπου χρόνων τις περισσότερες φορές το παιδικό δωμάτιο αντανακλά τις προτιμήσεις και την αντίληψη των αναγκών του παιδιού που η μητέρα του (αλλά όχι σε λιγότερο βαθμό και ο πατέρας) έχουν για τις μαθησιακές ανάγκες του παιδιού και για τις ευαισθησίες του σε χρώματα, έπιπλα και παιχνίδια παρά από αυτές που έχει το ίδιο το παιδί.
Αργότερα, στην προσχολική ηλικία και τα πρώτα χρόνια του δημοτικού η διαμόρφωση του χώρου του παιδικού δωματίου, ο στολισμός των τοίχων, η επιλογή χρωμάτων, η παρουσία παιχνιδιών αρχίζει και γίνεται συνάρτηση τόσο των εσωτερικών αναγκών του παιδιού όσο και της ανάγκης του να ζει και να κινείται μέσα σε ένα περιβάλλον που του ερεθίζει την φαντασία - ΠΡΟΣΟΧΗ όχι τα ΝΕΥΡΑ - και του παρέχει τη δυνατότητα μαθησιακών εμπειριών, στο οποίο μπορεί και να φιλοξενήσει ένα ή δύο φιλαράκια ή φίλες. Πράγμα δύσκολο βέβαια σε μια εποχή στην οποία οι παρέες και οι φιλίες ανάμεσα στους γονείς λιγόστεψαν με αποτέλεσμα να λιγοστέψουν και οι ευκαιρίες για παιχνίδι ανάμεσα σε παιδιά της προσχολικής ή σχολικής ηλικίας σε ώρες και χώρους εκτός του παιδικού σταθμού, νηπιαγωγείου ή σχολείου.
“Δείξε μου το δωμάτιό σου....” γράφω στον τίτλο... και θα σου πω τι είδους μαμά (και μπαμπά) έχεις εάν είσαι παιδάκι κάτω των 4 χρόνων ή θα σου πω τι παιδί είσαι και ποιές ευαισθησίες διαθέτεις εάν είσαι μεγαλύτερης ηλικίας...

10 σχόλια

  1. O πατερας σου σου ειπε να συνεχισεις τις μαλακιες του στο σαιτ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τί έγραφα γιά τήν αναγνωρισημότητα?
    Αναστάσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. o anthropos ine mia <> opou to <> ine grameno sto DNAtou. to DNAtou ine apotelesma ekatomirion eton alilepidrasis me to perivalon.
    O antropopos alilepidra me to pervalon opou perni plirofories meso to esthitirion organon ke tou anosopiikou sistimatos. opou autes tis plirofories tha tis epexergasti me vasi tis vasikes anages pou ine genetika prosdiorismenes opu diskola tha mporoume na epemvoume (pro to paron). kata tin exelixi tis zois tou anthropou dexete empiries ke gnosi opou kathonte stis anages ke dimiourgounte i <>, edo mporoume na epemvoume.
    to erotima ine pia gnosi prepi na
    apoktisi ke empiria ke pios mpori na to pi. tha mou pite enas psixologos. poli kala pios psixologos ine toso sigouros pou mpori na to pi.
    M.R.I.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ke akomi perisotero enas psixologos prepi na exigisi me apla ke katanoita logia stous gonis to giati auti i empiria ke auti gnosi tha dosi ena <> apotelesma me vasi ton genetika(DNA) prosdiorismeno xaraktira tou pediou.
    pos mpori ena psixologos na prosdiorisi ton genetika prosdiorismeno xaraktira enos pediou.
    an mpori apo pia ilikia mpori na to kani.
    M.R.I.
    pantos pros to paron i kaliteri simvouli ine auti pou lei o K. Piperopolos i agapi ke i apodoxi apo tin imera pou geniete.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δεν καταλαβα τιποτα. Η εγώ είμαι πολύ μαλάκας ή αυτη γραφει μαλακιες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΠΕΣ ΑΛΕΥΡΙ Ο ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ ΣΑΣ ΓΥΡΕΥΕΙ
    ΧΑ...ΧΑ...ΧΙ...ΧΙ.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΣΥΝΑΓΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΤΟ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ, ΟΤΙ ΦΙΛΟΞΕΝΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΦΙΛΟΥΣ ΤΟΥ ,ΑΝ ΕΧΕΙ, ΚΑΙ ΟΤΙ Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΗΚΟΤΗΤΑ ΠΑΙΖΕΙ ΤΟΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΡΟΛΟ ΣΤΗΝ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙΤΑΙ ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ.

    ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ ΕΥΡΕΩΣ ΔΙΑΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΑ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ.
    ΔΕΝ ΕΜΑΘΑ ΚΑΤΙ ΝΕΟ.ΕΙΝΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΚΑΙ ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ ΣΕ ΑΠΛΟΥΤΣΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ.

    ΟΤΑΝ ΟΜΩΣ ΔΙΑΒΑΖΩ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΕΝΟΣ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟΥ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑ ΠΡΟΣΔΟΚΩ ΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΘΩ ΚΑΤΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ, ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΘΑ ΜΕ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΝΑ ΧΕΙΡΙΣΤΩ ΜΙΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ Ή ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΝΑ ΜΕ ΚΑΝΕΙ ΝΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΤΩ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ ΝΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΩ Ή ΝΑ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΩ ΜΙΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ.

    ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΑΞΙΟΤΙΜΗ κ. ΠΙΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΝΕΤΕ ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΦΟΡΑ, ΔΩΣΤΕ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ, ΓΙΝΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΑΦΗΣ, ΠΑΡΑΛΕΙΨΤΕ ΤΙΣ ΓΕΝΙΚΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΓΕΝΙΚΟΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΣΤΕ ΣΤΟΝ ΤΙΤΛΟ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΕ.

    ΕΤΣΙ ΘΑ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΕΤΕ ΝΑ ΓΙΝΕΤΕ ΧΡΗΣΙΜΗ ΣΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΣΑΣ ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑΣ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΗ ΚΑΙ ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΓΝΩΣΗ.

    ΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ, ΣΥΝΗΘΙΖΩ ΝΑ ΜΙΛΩ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΜΕ ΑΠΛΑ ΚΑΤΑΝΟΗΤΑ ΛΟΓΙΑ ,ΔΙΝΟΝΤΑΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Ή ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΝΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ Ή ΤΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟ ΠΑΙΔΙ (ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΕΝΟΣ ΕΚΠ/ΚΟΥ, ΔΙΟΤΙ ΣΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΑΠΟ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΜΕ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ)
    ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΚΑΘΕ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΠΟΥ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ.

    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΣΑΣ
    ΜΑΡΙΑ Σ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κυρία Πιπεροπούλου αγνοείστε τα σχόλια ζηλόφθονων - ΑΝΩΝΥΜΩΝ - που επιτίθενται στον πατέρα σας, τον αδελφό σας και τώρα και σε εσάς!
    Για κάθε ένα τέτοιο ανώνυμο, δειλό, βλάκα υπάρχουν δεκάδες ίσως ακόμη και εκατοντάδες χιλιάδες αναγνώστες/αναγνώστριες που εκτιμούν τα άρθρα σας.
    Στην Ελλάδα της πολιτικής οικογενειοκρατίας είσθε μια οικογένεια επιστημόνων που προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο και δεν το εκμεταλλεύεται!
    Συνεχίστε να καταθέτετε επώνυμα τις απόψεις σας στην μπλογκόσφαιρα!
    Και μακάρι να πολλαπλασιαστούν οι επιστήμονες/επιστημόνισες που μας βοηθούν από τα blogs ανέξοδα και χωρίς να αγοράζουμε εφημερίδες που σερβίρουν ωέμματα και δυστυχώς μας πουλούν "αντικείμενα" όχι ιδέες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @21 Νοε 2010 11:51:00 π.μ.
    ΑΡΕΣ ΜΑΡΕΣ ΚΟΥΚΟΥΝΑΡΕΣ
    ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ ΠΟΥ Ο ΕΝΑΣ ΕΔΙΝΕ ΠΤΥΧΙΑ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΑΛΛΟ
    ΑΣ ΠΑΕΙ ΝΑ ΤΑ ΠΕΙ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΝΑ ΤΗΝ ΚΡΑΞΟΥΝΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑ
    ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΣΕ ΜΠΛΟΚ ΠΟΥ ΑΚΟΥΣΤΗΚΕ
    ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
    ΑΡΛΟΥΜΠΕΣ ΑΥΤΕΣ ΠΟΥ ΣΥΝΗΘΩΣ ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ ΟΝΕΙΡΟΠΑΡΜΕΝΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
    ΛΕΝΕ ΑΛΕΞΟΔΑ ΟΤΙ ΤΟΥΣ ΚΑΤΕΒΕΙ
    ΤΟ ΕΧΟΥΜΕ ΖΗΣΕΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΥΣ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΤΟΥΣ ΓΡΑΣΕΠΙΤΕΣ ΚΑΙ ΚΕΣΥΠΙΤΕΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΗΘΩΣ ΓΥΜΝΑΣΤΕΣ , ΦΙΛΟΛΟΓΟΙ, ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΙ , ΨΥΧΟΛΟΓΟΙ
    ΚΑΙ ΑΝΤΙ ΝΑ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΛΕΝΕ ΜΑΚΑΚΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟΔΥΝΑΜΟ

    ΚΑΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ
    ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΑΓΝΟΟΥΝ ΤΙ ΕΣΤΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ , ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚ ΣΥΣΤΗΜΑ , ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΝ ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΑΥΤΟΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΨΑΧΝΟΥΝ ΝΑ ΕΞΗΓΗΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΕΑΥΤΟΥΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ

    ΖΗΣΕ ΜΑΗ ΜΟΥ ΝΑ ΦΑΣ ΤΡΙΦΥΛΛΙ
    Η ΠΡΑΣΙΝΑ ΑΛΟΓΑ ΚΑΙ ΤΡΙΧΕΣ ΚΑΙ ΠΤΥΛΑ [ΠΟΥΠΟΥΛΑ] ή ΠΤΥΕΛΑ [ΣΑΛΙΑ]

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση