GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Πλήθων Γεμιστός: Ο τελευταίος των Ελλήνων;...

Γράφει ο Αλέξανδρος Πιστοφίδης . Διαβάζοντας τυχαία ένα απόσπασμα από μια επιστολή του Πλήθωνα Γεμιστού προς τον Δεσπότη της Πελοποννήσου ...

Γράφει ο Αλέξανδρος Πιστοφίδης
.
Διαβάζοντας τυχαία ένα απόσπασμα από μια επιστολή του Πλήθωνα Γεμιστού προς τον Δεσπότη της Πελοποννήσου Θεόδωρο, που την έγραψε 38 χρόνια πριν την Αλωση της Πόλης, ένιωσα την ανάγκη να αναφερθώ στον μεγάλο αυτό άνδρα. Η εποχή του θυμίζει σε πολλά τη δική μας, όπου επικρατεί μια γενικότερη και δικαιολογημένη απαισιοδοξία και ανησυχία για το μέλλον μας. Σε αυτήν την επιστολή γράφει: «Αν θέλεις να κάνεις αυτό που πρέπει, τότε δεν έχεις κανένα λόγο να δένεσαι με τις αποφάσεις των προγενέστερων ούτε με τα συμφέροντα του Α ή του Β. Οφείλεις να μην πάρεις υπόψη σου τίποτα άλλο εκτός από το κοινό συμφέρον…. Μην ξεχνάς, πως δεν επιτρέπεται ούτε στα άτομα ούτε στους λαούς, ούτε στα κράτη να χάσουν την τελευταία τους ελπίδα. Οι δισταγμοί δεν έχουν θέση, όταν βλέπουμε μπροστά μας τον κίνδυνο. (αιεί δ΄αμβολιεργός ανήρ άτησι παλαίει)».
Ποιος ήταν ο άνδρας; Ο Πλήθων Γεώργιος Γεμιστός (1355-1452), ήταν φιλόσοφος, επαναστάτης, ριζοσπάστης πολιτικός και βαθύς μελετητής της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Ολοι έχουμε ακούσει στο σχολείο το όνομά του αλλά...
ελάχιστοι για τη ζωή και το έργο του. Γεννήθηκε στη Σπάρτη και αργότερα, όταν οι ιδέες του άρχισαν να γίνονται στόχος κάποιων σκληροπηρυνικών του Οικουμενικού πατριαρχείου (που εξόντωσαν τον μαθητή του Ιουβενάλιο), εγκαταστάθηκε στο Δεσποτάτο του Μυστρά. Ένθερμος υπερασπιστής της φυσικής και πολιτισμικής συνέχειας του Ελληνισμού. Σε μια εποχή, που στο Βυζάντιο, το Ελλην ήταν ακόμη συνώνυμο του εθνικού-ειδωλολάτρη, ο Γεμιστός ανήκε στους λίγους που έλεγαν ότι είναι Ελληνες και όχι Ρωμιοί: «εσμέν Έλληνες το γένος, ως η τε φωνή και η πάτριος παιδεία μαρτυρεί». Ηταν κατά του μοναχισμού, που στην εποχή του αριθμούσε περί τις 500 000, λέγοντας: «ο άνθρωπος πρέπει να ζει με τους άλλους σαν ένα πολίτης και όχι σαν μοναχός». Τους μοναχούς τους θεωρούσε «ανόητους, που ζητούσαν την ευδαιμονία στη φτώχεια, την αγαμία, τη νηστεία, την ακαθαρσία, την αμάθεια και την αδράνεια. Ενα σμήνος κηφήνων που τρεφόταν από το δημόσιο ταμείο». Στην αγιοσύνη αντέτασσε το αρχαίο κάλλος. Ζητούσε την ριζική λύση του αγροτικού ζητήματος και την απελευθέρωση του αγροτικού πληθυσμού. «Η γη ανήκει σε εκείνους που την καλλιεργούν και όχι σε εκείνους που έχουν τίτλους ιδιοκτησίας». Ζητούσε την κατάργηση των μισθοφόρων και τη δημιουργία ενός εθνικού στρατού. Ο ριζοσπαστισμός του φαίνεται από το γεγονός ότι ήταν κατά της θανατικής ποινής. «αντί να σκοτώνουν τους καταδίκους καλύτερα να τους χρησιμοποιούν στην εκτέλεση δημοσίων έργων.»
Σε ένα από τα τελευταία έργα του, κατέληγε σε μια πολιτική και κοινωνική αναδιοργάνωση, από την οποία θα προέκυπτε μια Πολιτεία βασισμένη σε μεταρρυθμισμένη εκδοχή του αρχαιοελληνικού πνεύματος, και στην οποία Πολιτεία οι άνθρωποι «κάλλιστα τε και άριστα βιώεν, και εις όσον οίον τε ευδαιμονέστατα». Μετά το θάνατό του, οι δεσπότες της Πελοποννήσου παρέδωσαν το χειρόγραφο στον εγκάθετο από τον Μωάμεθ Β τον Πορθητή της Πόλης Πατριάρχη Γεννάδιο Σχολάριο, ο οποίος το έκαψε δημόσια, καθώς θεωρήθηκε «ειδωλολατρικό» και «σατανικό», που περιείχε υποτίθεται στις σελίδες του «τα σαπρά των Ελλήνων ληρήματα». Κάλεσε μάλιστα όσους κατέχουν αντίγραφα, να τα καταστρέψουν και αυτά. Παρά ταύτα, έχουν σωθεί και δημοσιευτεί αρκετά αποσπάσματα του έργου αυτού. Ο Πλήθων πέθανε στη Σπάρτη ένα χρόνο πριν την άλωση. Οι περισσότεροι μαθητές του, ανάμεσα στους οποίους και ο Βησσαρίων, έφυγαν στην Ιταλία όπου συνέβαλαν σημαντικά στην λεγόμενη Αναγέννηση. Το 1465 Ιταλοί θαυμαστές του, πήραν τα οστά του και τα μετέφεραν στο Ναό των Μαλατέστα (Tempio Malatestiano) στο Ρίμινι, όπου βρίσκονται μέχρι σήμερα: «για να βρίσκεται ο μεγάλος διδάσκαλος μεταξύ ελευθέρων ανθρώπων».
Ο πιο διάσημος μαθητής του ο Βησσαρίων, δέκα χρόνια πριν την Αλωση έγραφε στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, τότε Δεσπότη Πελοποννήσου: «Απόδωσε στο λαό την ελευθερία του και τα όπλα του. Κοίταξε να του αναπτερώσεις το φρόνημά του, είναι γενναίος, δεν του λείπει μήτε η ευγένεια της ψυχής, μήτε η σωματική ρώμη. Ότι τον έκανε να ξεπέσει, ότι τον κρατά έτσι αφοπλισμένο κι αγύμναστο είναι η απηνής φορολογία, η ωμότητα των εισπρακτόρων και η κρατήσασα του γένους μαλακία τε και βλακεία…»(Στη φωτογραφία, ο τάφος του Πλήθωνα στο Ναό των Μαλατέστα (Tempio Malatestiano) στο Ρίμινι της Ιταλίας)

11 σχόλια

  1. Από δεσπότη Πελοποννήσου είμαστε οκ (Καραμανλής) από Βησσαριωνα όμως πάσχουμε! Δεν έχουμε Βησσαρίωνα δυστυχώς!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τελευταιος των Ελληνων ειναι πιθανωτατα ο Αδολφος Χιτλερ.
    Η μητερα του ηταν μιση Ελληνιδα και μιση Πρωσσα.. και ο πατερας του μισος Ελληνας και μισος Πολωνος...


    Τα γεγονοτα εινα γεγονοτα..

    Μπαρμπα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Άτομα σαν τον Πλήθωνα τον Γεμιστό δεν έχουν θέση στον ελληνοχριστιανικό πολιτισμό.
    Τα ρασοφόρα κοπρόσκυλα και τα αποβλακωμένα πρόβατα του ποιμνίου τους απεχθάνονται τέτοιες μορφές. Για αυτούς μεγάλοι είναι οι δοσίλογοι των Τούρκων όπως ο αναφερθείς Γεννάδιος η ο Γρηγόριος E που κάναν τα πάντα για να μείνουν οι Έλληνες υπόδουλοι των τούρκων και να μην επηρεασθεί το ποίμνιο τους από τις βλαβερές επιρροές της δύσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπράβο μαλάκες. Θαυμάστε τὸν μεγάλο ἕλληνα.

    ""
    Ο πιο διάσημος μαθητής του ο Βησσαρίων,""

    ἐνδεικτικὸ εἶναι ὅτι "ὁ πιὸ διάσημος μαθητής του Βησσαρίων" λατίνισε καὶ πῆγε κι ἔγινε.... ΚΑΡΔΙΝΑΛΙΟΣ στὴ Ρώμη, ἀποδεδειγμένα ἕνας ἀπὸ ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ: δὲν εἶναι τυχαῖο ὅτι δώσανε τὸ ὄνομα τοῦ "καρδινάλιου Βησσαρίωνα" καὶ σὲ προάστιο τῆς Ρώμης, γιὰ τὶς ὑπηρεσίες ποὺ προσέφερε στὴν βατικάνειο πατρίδα σὲ βάρος τῶν ἑλλήνων. Ζῶα, ἒ ζῶα, ποὺ σᾶς ταίζουν ἀντικληρικαλισμὸ κι ἐσεῖς θέλετε καὶ ἐπιδόρπιο. Νὰ τὸν χαίρεστε τὸν δἀσκαλο τοῦ καρδιναλίου σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όχι άλλο κάρβουνο Ωχ μεγάλα μαυρα ράσα ... χρυσοί ... Όχι άλλο κάρβουνο
    Ωχ μεγάλα μαυρα ράσα ... χρυσοί σταυροί και πετραχείλια....
    Ρασοφόρος λοιπόν και ο τελευταίος Ελλήνας, να θυμίσω και άλλα ανέκδοτα... όπως
    το κρυφο σχολείο, την επαναστάση στου 21 στης 25 Μαρτίου, ο κλήρος που βοήθησε την επανάσταση, οι Έλληνες ήταν ανέκαθεν χριστιάνοι, το μικρό σπίτι στο λίβάδι, η κοκκινοσκουφίτσα, ο Άγιος Βασίλης κτλ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Προς 5.14

    Και τι ήθελες να κάνει ο Βησσαρίων με τόση μαυρίλα γύρω του δηλαδή; Φυσικό ήταν να "λατινίσει" και να καταφύγει στην Ιταλία.

    Εδώ ολόκληρος Ανδρέας Παπανδρέου "αμερικάνισε" και κατέφυγε στις ΗΠΑ - αν και επιστρέφοντας έγινε πρωθυπουργός...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Διδάσκεται στα σχολεία ?
    (Κάτι απορίες που έχω ο ανώμαλος.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Υπατία, η ΗΡΩΙΚΗ Ελληνίδα επιστήμονας
    http://www.youtube.com/watch?v=dV8HPg6fT30

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @24 Ιουν 2009 5:14:00 μμ
    οι τούρκοι φύγαν, τα γιουσουφάκια τους όμως, τα ορθόδοξα πρόβατα σαν και σένα μας μείναν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Να λετε οτι θεωρειτε σωστο,ομως μην βριζετε!Να λετε πολλα και διαφορετικα,ομως μην μπερδευεστε!Βαλτε ολα οσα εχετε για το δημοσιευμα αυτο,στο μυαλο σας σε μια σειρα,και υστερα γραψτε!
    Ο Πληθων Γεμιστος,αν και ρασοφορος,ξεχωριζει για την αρχαια ελληνομαθεια του.Δεν το αντιλαμβανεστε?
    Ο φονταμελισμος ειτε λεγεται χομενισμος Ιραν,ειτε λεγεται ελληνορθοδοξος Κληρος, το ιδιο ειναι!Και τοτε επι Υπατης και προσφατα επι Χριστοδουλου !
    Μην ισοπεδωνετε,αποφυγετε τα λαθη του παρελθοντος αφου γνωριζετε την αληθεια,μην φανατιζεστε και επενδυστε στην ομοιογενεια.Αρχαια ελληνοπρεπης αγωγη!Κοιταξτε επιτελους,μετα απο 2000 χρονια , παλι μπροστα !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. TA ARURA SAS EXOYN THN DO,H TVNN ARURVN TOY DR KOYTSOYKO

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση