GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Κοινό μυστικό η άνομη...

. ...χρηματοδότηση των κομμάτων! Τα έργα του Δημοσίου, οι υπερτιμημένες συμβάσεις, οι μίζες και τα διπλά βιβλία... Πέντε συγκεκριμένες προτά...

.
...χρηματοδότηση των κομμάτων!
Τα έργα του Δημοσίου, οι υπερτιμημένες συμβάσεις, οι μίζες και τα διπλά βιβλία...
Πέντε συγκεκριμένες προτάσεις για τη διαφάνεια
.
Του ΜΑΞΙΜΟΥ ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βουλευτή Λαρίσης ΝΔ*
,
«Φιλαργυρία νοσήσας εσκοτίζετο». Με αυτά τα λόγια περιγράφει ο υμνωδός την προδοσία του Ιούδα για τριάκοντα αργύρια. Γιατί, όμως, κόμματα και πολιτικοί νοσούν από φιλαργυρία στις μέρες μας; Και ακόμη, γιατί στη νόσο αυτή είναι περισσότερο ευάλωτοι οι πολιτευόμενοι σε μεγάλες εκλογικές περιφέρειες;
Το σκάνδαλο της Ζίμενς και οι καταγγελίες για χρηματισμό πολιτικών δυνάμεων και πολιτικών μπορεί να ρίχνουν βαριά τη σκιά του στο σύνολο του πολιτικού κόσμου, αλλά είναι ίσως η τελευταία ευκαιρία για ουσιαστικό εκσυγχρονισμό του δημόσιου βίου.
Είναι κοινό μυστικό -και απενοχοποιημένο από χρόνια, καθώς όλοι συμβιβαστήκαμε με τη σιωπή- η άνομη χρηματοδότηση των κομμάτων από παράγοντες της οικονομικής ζωής. Οταν, όμως, οι χρηματοδότες παίρνουν έργα του Δημοσίου, τότε υπάρχει μείζον ηθικό ζήτημα! Γιατί, προφανώς, η «μίζα» προέρχεται από την υπερτιμημένη σύμβαση με το Δημόσιο. Κόμματα με «διπλά βιβλία», πολιτικοί με «σπόνσορες» αλλά και... πολιτικές δουλειές. Κάπου εκεί χάνεται και η τιμή της πολιτικής και η τελευταία μένει έκθετη.
Για να μη χαθεί και αυτή η ευκαιρία εκσυγχρονισμού του πολιτικού μας συστήματος, όπως έγινε με τόσα σκάνδαλα στο παρελθόν, ας μη θέσουμε μεγαλεπήβολους στόχους που μένουν κούφια λόγια, αλλά ας περιοριστούμε σε συγκεκριμένα βήματα:
1 Χρηματο δότηση κομμάτων. Η κρατική χρηματοδότηση δεν αρκεί για την προεκλογική εκστρατεία. Πρέπει να αποφασίσουμε: Αν δεχόμαστε χορηγίες, αυτές οφείλουν να έχουν ονοματεπώνυμο, όπως συμβαίνει στις ΗΠΑ. Με δεδομένο ότι το μεγαλύτερο έξοδο των κομμάτων είναι η τηλεοπτική καμπάνια, πιστεύω ότι αν μπει ένα πλαφόν στη ραδιοτηλεοπτική διαφήμιση του «κομματικού προϊόντος» και τη δαπάνη αυτή αναλάβει η πολιτεία, δεν χρειάζεται να υιοθετήσουμε το αμερικανικό σύστημα χρηματοδότησης. Επιπλέον, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί πρέπει να είναι απολύτως ουσιαστικοί και όχι απλά νομιμοποιητικοί.
2 Χρηματοδότηση πολιτικών. Είναι ενδιαφέρον ότι τα κατά καιρούς ονόματα εμπλεκομένων σε οικονομικά σκάνδαλα, κατά κανόνα είναι πολιτευόμενων στις μεγάλες εκλογικές περιφέρειες του Λεκανεοπεδίου και της Θεσσαλονίκης. Το... σπορ του πολιτεύεσθαι σε αυτές τις περιφέρειες είναι ιδιαίτερα ακριβό. Ούτε η κυβέρνηση Σημίτη, αλλά ούτε και η επόμενη τόλμησαν αλλάζοντας το εκλογικό σύστημα να πράξουν το αυτονόητο της κατάτμησης των μεγάλων εκλογικών περιφερειών. Προφανώς, λόγω αντιδράσεων των διαφόρων μεγαλοστελεχών τους που τις εκλαμβάνουν ως «βιλαέτια» τους. Είναι αστείο, επίσης, ελεγκτές και ελεγχόμενοι να είναι ίδιοι. Δεν μπορεί βουλευτές να ελέγχουν τις εκλογικές δαπάνες των υποψηφίων βουλευτών. Προκαλεί θυμηδία, ακόμη και μεταξύ των βουλευτών, το γεγονός ότι ουδέν μεμπτό εντοπίστηκε για κανένα κόμμα και υποψήφιο που έλαβε μέρος στις τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν με το συγκεκριμένο νόμο.
3 «Πόθεν έσχες» πολιτικών. Επιτέλους, να σταματήσει αυτό το ανέκδοτο. Σήμερα είναι μόνο έσχες και καθόλου πόθεν. Αλλά και εδώ τον έλεγχο ασκεί η Βουλή και όχι κάποια ανεξάρτητη αρχή.
4 Νόμος περί ευθύνης υπουργών. Είναι αλήθεια ότι οι Ελληνες είμαστε δικομανείς. Από συστάσεως νεοελληνικού κράτους, σχεδόν όλοι οι πρωθυπουργοί έχουν κατηγορηθεί για σκάνδαλα. Ο νομοθέτης θέλησε να προστατεύσει τους πολιτικούς από την ποινικοποίηση της πολιτικής ζωής με αστήρικτες κατηγορίες, γι' αυτό και επέβαλε την παραγραφή των κατηγοριών που βαραίνουν υπουργούς με την παρέλευση πενταετίας. Η κοινοβουλευτική, όμως, πρακτική των τελευταίων χρόνων δείχνει ότι πρέπει να αλλάξει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών και να ισχύσει και για αυτούς ο γενικός κανόνας.
5 Συγκρότηση εκλογικών συνδυασμών και λειτουργία κομμάτων. Βεβαίως, τα κόμματα εξουσίας είναι πολυσυλλεκτικά. Στην Ελλάδα, επιπλέον είναι και αρχηγοκεντρικά. Στο όνομα, όμως, της πολυσυλλεκτικότητας και των «γενναίων» οικονομικών συνεισφορών δεν μπορεί να παρακάμπτονται άλλες αρχές. Οταν στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ είναι γνωστό το «ποιόν» κάποιων προσώπων και παρ' όλα αυτά φιγουράρουν στα ψηφοφέλτια των κομμάτων, τότε μην απορούμε αν στην πορεία αποδεικνύονται «μπουμπούκια».
Ας αφήσουμε, λοιπόν, τις μεγαλόστομες διακηρύξεις για «νέα μεταπολίτευση» και ας επιχειρήσουμε να κάνουμε αυτά τα πέντε απλά, αλλά και πολύ δύσκολα για τα δεδομένα του πολιτικού μας συστήματος βήματα. Για να μη χαθεί και αυτή η ευκαιρία. Ετσι κι αλλιώς, η «πολιτική παρθενία» από καιρού έχει απολεσθεί...
* Ο Μ.ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ είναι βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας, διδάκτωρ Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου (Από την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία).
---------------------------------------

11 σχόλια

  1. Εκλεκτοί και αγαπημένοι μου φίλοι

    Πάντα σημαντικά νέα και πληροφορίες

    Προσοχή δεν είναι πλάκα…
    Προχθές, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης θέλησε να στείλει γράμμα στον πρωθυπουργό της χώρας με πρόταση ξεκαθαρίσματος του άγους της υπόθεσης Siemens αλλά ο μαντατοφόρος του βρήκε την πόρτα του πρωθυπουργικού γραφείου στη Βουλή κλειστή, χωρίς να βρίσκεται εκεί κανείς αρμόδιος για να παραλάβει το γράμμα! !!!!
    Στο μέγαρο Σταθάτου όπου παρέπεμψαν τον ταχυδρόμο, τον πληροφόρησαν ότι ούτε εκεί δεν μπορούν να παραλάβουν το γράμμα διότι... έχει κλείσει το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο! Βαριεστημένοι από την εξαντλητική ζέστη του υπέδειξαν με πλαστή ευγένεια «ελάτε αύριο» για να σας εξυπηρετήσουμε ευχαρίστως! Μόνο οι φωνές του κομιστή, ανάγκασαν κάποιον από τους φρουρούς να παραλάβει ενυπογράφως το γράμμα του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ χωρίς να το στείλουν στην παραλία της Ραφήνας.
    Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα για τη διάλυση που επικρατεί στον κρατικό μηχανισμό δεν θα μπορούσε να υπάρξει, την ώρα μάλιστα που ο Ισπανός πρωθυπουργός κ. Θαπατέρο, πληροφορούσε τον δικό μας ότι, το (επανιδρυμένο) κράτος (της ΝΔ) απέτρεψε να γίνουν στη χώρα μας Ισπανικές επενδύσεις 4 δισ. ευρώ, λόγω της γραφειοκρατίας, της ευθυνοφοβίας, της ανικανότητας και της τεμπελιάς της κομματικής νομεγκλατούρας που έχει κατακλύσει και κατακυριεύσει τη Δημόσια Διοίκηση. Καλό θα είναι για να μην επαναληφθεί μπροστά στις πρωθυπουργικές πόρτες σε παρόμοιες περιπτώσεις αυτή η ταραχή αλλά και για να μην ενοχλούν τον κ. Καραμανλη όταν κάνει το μπάνιο του, να αφήνει το κλειδί του γραφείου του κάτω από το... χαλάκι. Εκτός κι αν φοβάται ότι θα χαθεί ανάμεσα στα τόσα και τόσα προβλήματα που έχει βάλει κάτω από το χαλάκι...


    Αλίμονο μας. Πόσο θα αντέξει ο τόπος αυτή τη λαίλαπα που υποτίθεται μας κυβερνά?

    Πάντα με εκτίμηση
    babis

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ Ο κ.ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΤΟΥ ΚΥΒΕΡΝΩΝΤΟΣ ΚΟΜΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΟΥ;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΚΥΡΙΑΚΗ ΚΑΙ ΘΑ ΗΤΑΝ ΚΑΛΟ ΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΥΜΝΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
    -ΖΗΤΩ Η ΕΛΛΑΔΑ
    -ΖΗΤΩ Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ
    -ΖΗΤΩ Η ΝΕΑ ΜΙΖΟΚΡΑΤΙΑ
    -ΖΗΤΩ Η ΝΕΑ ΜΙΖΟΚΡΑΤΙΑ
    -ΖΗΤΩ Η ΝΕΑ ΜΙΖΟΚΡΑΤΙΑ
    -ΖΗΤΩ Η ΝΕΑ ΜΙΖΟΚΡΑΤΙΑ
    (όσες φορές και να το πείτε λίγο θα είναι)
    (genitsaros)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητε κυριε Βουλευτα λυπαμαι αλλα ειστε περα για περα λαθος.Ο πολιτικος βιος του τοπου δεν πασχει ουτε απο νομους ουτε απο προτασεις.Πασχουμε απο ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ.Ναι κυριε μας λειπουν ανθρωποι με ηθος με αξιοπρεπεια με παιδεια και κουλτουρα που να σεβονται πανω απ'ολα και πρωτιστως τον εαυτο τους.Να εχουν ηθικες αναστολες,ντροπη και τσιπα πανω τους.Να ειναι εγκρατεις κι οχι απληστοι.Νομοι υπαρχουν κυριε και μαλιστα περισοτεροι απ'οσους χρειαζονται,ανθρωποι να τους τηρησουν και να τους εφαρμοσουν μας λειπουν.Τι παει να πει οι βουλευτες δεν μπορει να ειναι ελεγκτες και ελεγχομενοι.Μπορουν και παρα μπορουν αρκει να εχουν συνειδηση και πιστη σαυτο που πανε να κανουν.Να σταματησει πια η κακως ενοουμενη βουλευτικη αλληλεγγυη.Γιατι οι δικαστες δεν δικαζουν δικαστες;Και επισης παψτε πια να ειστε προβατα στο κοπαδι του κοματος.
    ΑΝΘΡΩΠΟΙ λοιπον μας λειπουν με αξιες και βουληση και τιποτα αλλο.Οι εξεταστικες επιτροπες και τα συναφη ειναι τερτιπια και σταχτη στα ματια του λαου,ο οποιος λαος παρεπιμπτοντως εχει ξυπνησει.Φοβαμαι πως οταν το καταλαβετε θαναι πολυ αργα για πολλους απο σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. 1 Χρηματο δότηση κομμάτων. Η κρατική χρηματοδότηση δεν αρκεί για την προεκλογική εκστρατεία.
    ==
    23 εκατ ευρω παιρνει το πρωτο κομμα καπου 21 εκατ ευρω το αλλο κλπ ,και δεν φτανουν??
    Ακριβα δεν μας κοστιζετε?
    Γιατι να μην γινει κατι καλυτερο και τιμιωτερο ?
    Οι βουλευτες να γινουν 120 !
    Και να δουλευετε και αφιλοκερδως,αφου ΟΛΟΙ σας αυτο λετε:
    Εγω δεν παω να τα κονομησω ,εγω παω να προσφερω!!!
    (αν και δεν πληρωνετε ΟΥΤΕ τα κινητα σας τηλεφωνα!)
    Αφου βγειτε βουλευετες ΟΛΟΙ σας να ξαναγυρισετε στο "πετυχημενο" επαγγελμα σας,αφου κανατε το ..χρεος σας στο Εθνος!!
    Και να μην παιρνετε ουτε ενα ευρω μισθο ("βουλευτικη αποζημιωση"!!)..


    2 Χρηματοδότηση πολιτικών.
    ==
    Μπα! τα "παιρνουν" και οι ..πολιτικοι??
    Κοιτα να δεις που εγω νομιζα ,οτι ξοδευουν την περιουσια τους ,επειδη τους κολλησε ο σεβντας να μας..σωσουν!!!

    3 «Πόθεν έσχες» πολιτικών.
    Επιτέλους, να σταματήσει αυτό το ανέκδοτο. Σήμερα είναι μόνο έσχες και καθόλου πόθεν. Αλλά και εδώ τον έλεγχο ασκεί η Βουλή και όχι κάποια ανεξάρτητη αρχή.
    ==
    Σωστος εδω! Παρα πολυ σωστος.
    (Με μια ενσταση:αυτη η "ανεξαρτητη αρχη" θα κατεβαινει απο κανενα Αρη? Και θα ειναι "αδεκαστοι" και δεν θα λαδωνονται" και δεν θα υποκυπτουν σε .."πιεσεις"??
    Πως θα διασφαλιστει αυτο??
    Αφου θα διοριζονται απο αυτους που τωρα .."ελεγχουν" !?!?)..

    4 Νόμος περί ευθύνης υπουργών. Είναι αλήθεια ότι οι Ελληνες είμαστε δικομανείς. Από συστάσεως νεοελληνικού κράτους, σχεδόν όλοι οι πρωθυπουργοί έχουν κατηγορηθεί για σκάνδαλα. Ο νομοθέτης θέλησε να προστατεύσει τους πολιτικούς από την ποινικοποίηση της πολιτικής ζωής με αστήρικτες κατηγορίες, γι' αυτό και επέβαλε την παραγραφή των κατηγοριών που βαραίνουν υπουργούς με την παρέλευση πενταετίας. Η κοινοβουλευτική, όμως, πρακτική των τελευταίων χρόνων δείχνει ότι πρέπει να αλλάξει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών και να ισχύσει και για αυτούς ο γενικός κανόνας.
    ==
    Θαπρεπε να ειναι ισοι απεναντι στο νομο ,αλλα πρακτικα δεν μπορει να συμβει αυτο.Γιατι αλλη δουλεια δεν θαχαν απο το να τρεχουν απο δικαστηριο σε δικαστηριο.
    Νομιζω μια λυση θα ηταν "να ειναι υπολογοι" και να αντιμετωπιζονται σαν κοινοι πολιτες απο το νομο,οταν παψουν να ειναι υπουργοι,
    500 χρονια να περασουν..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο 20ετής «εναγκαλισμός» Siemens - ΟΤΕ
    Να ερευνηθούν τα οικονομικά της εταιρείας από το 1990, ζητεί ο τότε υπουργός Μεταφορών κ. Γ. Κεφαλογιάννης
    Του Βασιλη Νεδου

    Είναι Ιούλιος του 1989. Οπως συνηθιζόταν πολλές φορές εκείνη την εποχή, ο Θεοφάνης Τόμπρας, πανίσχυρος γενικός διευθυντής του ΟΤΕ μπήκε στο γραφείο του, πέταξε πάνω ένα τσαντάκι που συνήθως κουβαλούσε και δίπλα σε αυτό ακούμπησε μαλακά το όπλο του. Με το περίστροφο στη μέση, στο σακάκι ή στο τραπέζι μπροστά του, ο Τόμπρας είχε συγκαλέσει πολλές φορές το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού. Λίγες ημέρες νωρίτερα ο ΟΤΕ ανέθετε απευθείας στις εταιρείες Siemens - Intracom 470.000 ψηφιακές παροχές αξίας 32,5 δισεκατομμυρίων δραχμών. Εκείνη την ημέρα ουσιαστικά ξεκινούσε ένας αργόσυρτος, σφιχτός εναγκαλισμός της Siemens με τον ΟΤΕ. Βέβαια οι πρώτες αναθέσεις είχαν γίνει ένα χρόνο νωρίτερα, το 1988, αλλά οι συμφωνίες του 1989 «έδεσαν» για πάντα τη μοίρα του ΟΤΕ με τη Siemens και την Intracom. Στο πέρασμα των χρόνων για χάρη των στενών σχέσεων με τον γερμανικό κολοσσό υπουργοί θυσιάστηκαν, οι ηθικές άμυνες εξέπεσαν και –όπως αναδεικνύεται τους τελευταίους μήνες– ο εναγκαλισμός υπήρξε μοιραίος για την όποια αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος. Πρόσφατα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Θεόδωρος Ρουσόπουλος ανακοίνωσε ότι θα ερευνηθούν τα οικονομικά της Siemens από το 1997 μέχρι σήμερα. Από τότε δηλαδή που υπεγράφησαν οι τελευταίες προγραμματικές συμφωνίες μεταξύ του ΟΤΕ και των εταιρειών Siemens και Intracom. Ωστόσο, όπως λέει, σήμερα, ο σύμβουλος του πρωθυπουργού, κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, ένας εκ των υπουργών που είδαν από κοντά τη γέννηση του φαινομένου, «εφόσον θέλουμε πράγματι κάθαρση του πολιτικού βίου πρέπει να ξεκινήσουμε την έρευνα από το 1990. Αν γίνει έρευνα μόνο από το 1997 τότε κουκουλώνεται όλη η προϊστορία του 1990. Αν δεν γίνει κάθαρση ούτε τώρα, δεν θα γίνει ποτέ».

    Γ. Κεφαλογιάννης και η κρίση ’89 - ’90

    Το 1989, λίγο πριν από την εκλογική νίκη της Ν.Δ., ο εισαγγελέας ματαίωσε τη σύμβαση που είχε υπογράψει ο ΟΤΕ με τη γερμανική Siemens και την Intracom του κ. Σωκράτη Κόκκαλη. Μετά τις εκλογές, όμως, η υπόθεση πήρε άλλη τροπή. Η πολιτική αστάθεια και οι αλλεπάλληλες κυβερνήσεις δεν δημιουργούσαν προϋποθέσεις για τη σοβαρή αντιμετώπιση οποιουδήποτε ζητήματος. Στις 20 Δεκεμβρίου 1989 και στις 31 Ιανουαρίου 1990 υπογράφονται συμβάσεις του τότε, ακόμη, κρατικού ΟΤΕ, με τις δύο εταιρείες (Intracom και Siemens) συνολικού ύψους 31,5 δισεκατομμυρίων δραχμών.

    Η δεύτερη σύμβαση οδήγησε τον τότε υπουργό Μεταφορών κ. Κεφαλογιάννη στα πρόθυρα της παραίτησης και σε παρασκηνιακή σύγκρουση με τον τότε πρόεδρο της Ν.Δ. κ. Κώστα Μητσοτάκη. Οπως περιγράφει στην «Κ» ο κ. Κεφαλογιάννης, πριν από την επικύρωση της σύμβασης, διαπίστωσε ότι «δεν επρόκειτο για την καλύτερη τεχνολογία αλλά και η τιμή ήταν διπλάσια απ’ ό,τι στην διεθνή αγορά». Λέει μάλιστα ότι εισηγήθηκε να πραγματοποιηθεί διαγωνισμός, τον οποίο, κατόπιν απόφασης του υπουργικού Συμβουλίου, ανέλαβε να υλοποιήσει μια τριμελής επιτροπή αποτελούμενη από τον κ. Κεφαλογιάννη, τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας κ. Γιώργο Γεννηματά και τον υπουργό Προεδρίας κ. Νίκο Θέμελη. Στη συνέχεια, όπως λέει ο κ. Κεφαλογιάννης, αντί να γίνει ο διαγωνισμός, «οι τρεις αρχηγοί (Κώστας Μητσοτάκης, Ανδρέας Παπανδρέου, Χαρίλαος Φλωράκης) περιφρόνησαν την Επιτροπή, δηλαδή το θεσμικό όργανο που κατά το Σύνταγμα είχε την αρμοδιότητα διαχείρισης αυτής της υπόθεσης».

    Ο κ. Κεφαλογιάννης μετά από αυτή την εξέλιξη, αποφάσισε να παραιτηθεί. Γνωστοποίησε την πρόθεσή του στον πρωθυπουργό Ζολώτα, αλλά προτού προλάβει να καταθέσει την παραίτησή του, ο κ. Μητσοτάκης του ζητά να καθυστερήσει. Λίγες ημέρες αργότερα, συμπεριλαμβανομένου του κ. Κεφαλογιάννη, παραιτήθηκαν 16 υπουργοί της Οικουμενικής Κυβέρνησης με επίσημη αιτία τη διαφωνία που υπήρχε για τις κρίσεις των Ενόπλων Δυνάμεων.

    Η σύμβαση «έριξε» την οικουμενική;

    Ακόμη και σήμερα, 18 χρόνια μετά, ο κ. Κεφαλογιάνης θεωρεί ότι οι ψηφιακές συνδέσεις του ΟΤΕ ήταν ο πραγματικός λόγος πτώσης της τελευταίας οικουμενικής κυβέρνησης και όχι οι πολιτικές διαφωνίες για τις κρίσεις των Ενόπλων Δυνάμεων. Η σύμβαση του 1990 για τις ψηφιακές συνδέσεις είχε φέρει σε δύσκολη θέση και το ΚΚΕ, καθώς μεταξύ των τριών πολιτικών αρχηγών βρισκόταν ο Φλωράκης, «ιερή» μορφή για την ιστορία του κόμματος. Μάλιστα το 1996, όταν αμφισβητήθηκε για πρώτη φορά η πρόσδεση του ΟΤΕ στο άρμα της Siemens, το Γραφείο Τύπου του ΚΚΕ εξέδωσε και σχετική ανακοίνωση σύμφωνα με την οποία η Οικουμενική ήταν αναγκασμένη να επεκτείνει την υφιστάμενη σύμβαση «προκειμένου να αντιμετωπιστούν επείγοντα αναπτυξιακά προβλήματα του τότε δημόσιου ΟΤΕ».

    Οι ψηφιακές συνδέσεις βρέθηκαν τον Ιανουάριο του 1992 στο στόχαστρο του τότε 7ου τακτικού ανακριτή, Νεκτάριου Βαζαίου, ο οποίος άσκησε ποινική δίωξη εναντίον τεσσάρων στελεχών της διοίκησης του ΟΤΕ (Τάσος Μαντέλης, πρόεδρος του ΟΤΕ για την τριετία 1985 -88, Τόμπρας, Τάσος Μήνης, Κιουλάφας). Βέβαια αυτοί οι τέσσερις μαζί με τον κ. Κόκκαλη και τον εκπρόσωπο της Siemens Μπέρντχαρντ Ντόμπεκ απαλλάχθηκαν με το βούλευμα 597 του Συμβουλίου Εφετών Αθηνών στις 10 Οκτωβρίου 1993. Ηταν η πρώτη φορά που η Δικαιοσύνη επιχειρούσε να παρέμβει στα όσα διαδραματίζονταν μεταξύ του ΟΤΕ και των μνηστήρων οι οποίοι ορέγονταν τα φιλέτα, όχι όμως και η τελευταία.

    Κράτσας - Κιουλάφας στη σύγκρουση του ’90

    Η πτώση της Οικουμενικής δεν έφερε και την «έξωση» της Siemens από το κτίριο του ΟΤΕ. Αντίθετα ο εναγκαλισμός συνεχίστηκε και μάλιστα πιο έντονα. Το υπουργείο Μεταφορών ανέλαβε τον Απρίλιο του 1990 ο κ. Νίκος Γκελεστάθης και υφυπουργός αρμόδιος για τις τηλεπικοινωνίες ορίστηκε ο κ. Απόστολος Κράτσας. Επρόκειτο για μια περίοδο στην οποία η Ελλάδα έπρεπε να κάνει ένα άλμα από τον... «αραμπά» της συμβατικής τηλεφωνίας στην ψηφιακή τεχνολογία. Οι επιχειρηματίες ήταν διατεθειμένοι να αγοράσουν οικόπεδο με βάση το σχεδιασμό του ΟΤΕ για τις οπτικές ίνες. Οπου έμπαιναν οπτικές ίνες, ξεφύτρωναν –αν δεν υπήρχαν– νέα κτίρια γραφείων. Ηταν σαφές σε όσους είχαν κάποια στοιχειώδη επαφή με την αγορά ότι όποιος κατόρθωνε να πάρει τα ψηφιακά θα γινόταν ο πλέον προνομιακός συνεταίρος του Δημοσίου.

    Στις 5 Δεκεμβρίου του 1990 η Siemens κατόρθωσε, παρότι δεν είχε παρά ελάχιστη σχετική προϋπηρεσία, να κερδίσει το έργο της βύθισης του υποβρυχίου καλωδίου Αιγαίου, το οποίο συνέδεε με οπτικές ίνες τα νησιά. Ο κ. Κράτσας είχε διαφωνήσει τότε και στις «συγκρούσεις» που ακολούθησαν, έδιωξε κυριολεκτικά μέσα σε μια νύχτα τον τότε γενικό διευθυντή του ΟΤΕ κ. Κυριάκο Κιουλάφα, τον οποίο ο κ. Κεφαλογιάννης έχει χαρακτηρίσει «τυφλοπόντικα της διαπλοκής». Βέβαια, ο μακροπρόθεσμα «χαμένος» της υπόθεσης ήταν ο κ. Κράτσας. Στον ανασχηματισμό της 8ης Αυγούστου 1991 έμεινε εκτός κυβέρνησης και η θέση του υφυπουργού έμεινε κενή. Η πολιτική τύχη του κ. Κράτσα είναι επίσης γνωστή. Δεν κατόρθωσε να εκλεγεί πότε ξανά βουλευτής, παρότι ήταν μέλος του Κοινοβουλίου ανελλιπώς από το 1974 έως και το 1993.

    Ο τρόπος αντιμετώπισης των πολιτικών προσώπων εκ μέρους των εκπροσώπων της Siemens φαίνεται και από τον απαξιωτικό τρόπο που αναφερόταν σε αυτά. Χαρακτηριστικά είναι όσα αναφέρονται σε σημείωμα του μέχρι το 1998 οικονομικού διευθυντή της Siemens Hellas κ. Χρήστου Καραβέλα προς τον τότε γενικό διευθυντή της εταιρείας κ. Ηλία Γεωργίου. «Ηλία μου» λέει ο κ. Καραβέλας «η Ν.Δ. και ο Κράτσας συνεχίζουν την ίδια επιπολαιότητα και αυτοί μεν καλά να πάθουν αν δεν ξαναβγούν, εμείς όμως τι φταίμε;».

    1,2 εκατομμύρια ψηφιακές παροχές

    Στα χρόνια που ακολούθησαν η Siemens και η Intracom δεν έπαψαν ποτέ να αναλαμβάνουν έργα είτε επικρατώντας σε διαγωνισμούς, είτε με απευθείας αναθέσεις. Το μεγαλύτερο έργο της εποχής ήταν οι 1,2 εκατομμύρια ψηφιακές παροχές, οι οποίες θα μετέτρεπαν το νικητή του διαγωνισμού από απλό ανάδοχο, σε στρατηγικό εταίρο του ΟΤΕ. Στις 7 Μαΐου του 1993 ανοίχτηκαν από το Δ.Σ. του ΟΤΕ οι οικονομικές προσφορές των πέντε εταιρειών που συμμετείχαν στο διαγωνισμό. Ακολούθησε ένας αμείλικτος παρασκηνιακός πόλεμος, ο οποίος είχε αποτέλεσμα να αναβληθεί η κύρωση του διαγωνισμού. Δέκα μήνες αργότερα, τον Μάρτιο του 1994 με κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ο διαγωνισμός κατακυρώνεται στη Siemens και την Intracom.

    Η ανεξάρτητη αρχή και ο Χ. Καστανίδης

    Εν τω μεταξύ η Ελλάδα ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης είχε λάβει προθεσμία να αναθέτει προγραμματικές συμφωνίες έως και τις 31 Δεκεμβρίου 1997. Από την πρώτη ημέρα του 1998 γίνονταν υποχρεωτικοί οι διεθνείς διαγωνισμοί. Υπουργός Μεταφορών ήδη από τον Ιανουάριο του 1996 ήταν ο κ. Χάρης Καστανίδης, βουλευτής με καλές αλλά τυπικές σχέσεις με τον τότε πρωθυπουργό κ. Κώστα Σημίτη. Εχοντας δει πώς λειτουργεί το σύστημα υπογραφής συμβάσεων και καταβολής προμηθειών σε ένα υπουργείο που αγόραζε βαγόνια, λεωφορεία, αεροπλάνα και ψηφιακές παροχές προτείνει στον τότε πρωθυπουργό κ. Κώστα Σημίτη την ίδρυση ανεξάρτητης αρχής με έργο την αξιολόγηση των έργων.

    Ο κ. Σημίτης ενθουσιάστηκε με την ιδέα και το «Συμβούλιο Ελέγχου Προμηθειών και Εργων του Δημοσίου» (όπως θα ονομαζόταν η Ανεξάρτητη Αρχή) μπήκε στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ για τις εκλογές της 22ας Σεπτεμβρίου 1996. Μετά τις θριαμβευτικές –για το ΠΑΣΟΚ– εκλογές το θέμα μπήκε στο «ψυγείο». Ενα ωραίο πρωί του Απριλίου του 1997 και ενώ ο εισηγητής της ιδέας κ. Καστανίδης βρισκόταν εκτός Ελλάδος, έγινε έκτακτη σύγκλιση του υπουργικού Συμβουλίου, όπου αποφασίστηκε ότι οι υπάρχουσες δικλείδες διαφάνειας του Δημοσίου είναι αρκετές και η «ανεξάρτητη αρχή» έμεινε στα χαρτιά.

    Μετά από ένα δύσκολο καλοκαίρι και συγκεκριμένα στις 30 Αυγούστου του 1997 ο κ. Καστανίδης παραιτήθηκε, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, στην επιστολή του προς τον πρωθυπουργό ότι «ορισμένοι εκλαμβάνουν την παρουσία μου στο υπουργείο Μεταφορών ως εμπόδιο στην ελεύθερη άσκηση των παιγνίων τους». Στην ίδια επιστολή ο κ. Καστανίδης παραδεχόταν, εμμέσως πλην σαφώς, ότι δεν μπορεί να ελέγξει αποτελεσματικά όσα διαδραματίζονται στο χώρο ευθύνης του. «Το εγχείρημα να αναδιοργανώσεις το μέλλον», έγραφε ο κ. Καστανίδης, «προϋποθέτει στοιχειώδους όρους λειτουργίας των προσώπων και των πρωταγωνιστών. Αν εκλείψουν, κινδυνεύει το εγχείρημα». Ο κ. Καστανίδης ήταν ο έκτος υπουργός Μεταφορών που έφευγε υπό ανώμαλες συνθήκες, σε ένα χρονικό διάστημα μόλις τεσσάρων ετών.

    Υπογραφή συμβάσεων επί Τάσου Μαντέλη

    Τη θέση του κ. Καστανίδη ανέλαβε ο κ. Τάσος Μαντέλης, ο οποίος υπέγραψε τον Δεκέμβριο του 1997, λίγο πριν εκπνεύσει η διορία της Ε.Ε., την ανάθεση έργων ύψους 222,7 δισεκατομμυρίων δραχμών στην Intracom και 150 δισ. στη Siemens. Ο κ. Μαντέλης ήταν ο πρώτος υπουργός Μεταφορών μετά από πολλά χρόνια, ο οποίος κατόρθωνε να μείνει στη θέση του μέχρι και τη λήξη της κυβερνητικής θητείας του, στις 13 Απριλίου 2000. Μέχρι και το 2002, τελευταίο έτος υλοποίησης των προγραμματικών συμφωνιών, με τις επεκτάσεις που έγιναν τα ενδιάμεση έτη, το συνολικό κόστος τους είχε αγγίξει τα 565 δισ. δραχμές. Πρόσφατα ο κ. Μαντέλης δήλωσε ότι ο ίδιος δεν φέρει καμιά ευθύνη για την υπογραφή των προγραμματικών συμφωνιών. Υπεύθυνοι, λέει, είναι οι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΟΤΕ, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με τον έλεγχο, τη διαπραγμάτευση της σύμβασης καθώς επίσης και την επιλογή του προμηθευτή. Ο ίδιος, αναφέρει ο κ. Μαντέλης απλά υπέγραψε μια σύμβαση την οποία του είχαν εισηγηθεί.

    Εισαγγελικές έρευνες και βουλεύματα

    Οι ψηφιακές συνδέσεις έφθασαν μέχρι τα χέρια των εισαγγελικών αρχών πολλές φορές. Μετά το 1993 και το πρώτο απαλλακτικό βούλευμα, χρειάστηκε να διερευνηθεί αρκετές φορές ακόμη ο τρόπος ανάθεσής τους. Στις 27 Ιουνίου 1995 ύστερα από μήνυση που κατέθεσε τότε ο πρώην υπουργός κ. Ανδρέας Ανδριανόπουλος, ο τότε εισαγγελέας Εφετών κ. Γιώργος Ζορμπάς έκρινε παράνομη την προμήθεια των ψηφιακών. Πριν τελειώσει ο Ιούνιος, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών κ. Χριστόφορος Τζανακάκης αφαίρεσε από τον κ. Ζορμπά την υπόθεση και ζήτησε από τον συνάδελφό του κ. Λ. Καράμπελα να κάνει νέα έρευνα. Εκείνος παρέπεμψε την υπόθεση στο Ελεγκτικό Συνέδριο το οποίο έκρινε τον διαγωνισμό άκυρο. Με βάση και το πόρισμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου ο κ. Καράμπελας άσκησε τότε ποινική δίωξη κατά παντός υπευθύνου για τρία κακουργήματα και τρία πλημμελήματα. Μεταξύ των κατηγορουμένων ήταν ο κ. Κόκκαλης της Intracom και ο κ. Ηλίας Γεωργίου της Siemens. Στις 10 Δεκεμβρίου 1997 (δηλαδή την ίδια περίοδο που υπογράφονταν οι προγραμματικές συμφωνίες του ΟΤΕ) ο κ. Καράμπελας προτείνει να απαλλαγούν όλοι οι κατηγορούμενοι. Τέσσερις μήνες αργότερα, στις 27 Μαρτίου του 1998 το Συμβούλιο Εφετών Αθηνών με το βούλευμα 685, απλώς επικύρωσε την πρόταση του κ. Καράμπελα, ο οποίος είχε κρίνει ότι όχι μόνον δεν ζημιώθηκε, αλλ’ αντίθετα, ωφελήθηκε το Δημόσιο από τη σύμβαση του ΟΤΕ με τις εταιρείες Siemens και Intracom.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ρε συ Μαξιμε,

    ειναι γνωστο το πολιτικό σου ήθος στην εκλογική σου περιφέρεια και το εννοώ κυριολεκτικά.

    Δεν σε ενοχλεί που ακόμα στην Ελλάδα παλεύουμε με τα αυτονόητα..;Στο 2008 και ακόμα δεν τηρούνται και δεν δικάζονται τα εξόφθαλμα!Και συ μου κατεβάζεις νέες προτάσεις, χωρίς να έχω καταλάβει τον λόγο που προτείνεις κάτι, όταν έχουμε το νόμο αλλά τον εφαρμόζουμε κατα βούληση και κατα "υποχρέωση"!

    Και να μην κοιτάμε μόνο το μαντρί του γείτονα. Βάλτε τάξη στο μαντρί σας (Κεφαλογιάννης και Σια, Μητσοτάκης και Σια, Καραμανλής και σόι, Βουλγαράκηδες, διορισμένους από Βαρδινογιάννη υπουργούς τύπου-το πε ξεκάθαρα σε συνέντευξη στον Άλφα ο Κύρτσος για το ποιός διόρισε κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο το Θοδωρή-,τον τέως συμπολίτη μας Σαρακατσάνο που νομιμοποίησε το παράνομο(ρήση Γιαννόπουλου για το "κωλόσπιτο" του Α.Γ.Π), το Χοντρό και τα λαμόγια εκδότες με ζουγκλοειδή ολοειδή προσωπεία κ.τ.λ).

    Με κουράζεις να με παραμυθιάζεις ! Σεβάσου το αμόλυντο μέχρι στιγμής κύρος σου και πήδα την μάντρα πρίν βρωμίσεις και συ!

    Ένας τέως ψηφοφόρος σου!

    Υ.Γ: Τί γνώμη έχεις για τον Μελισσανίδη-γνωστό λαθρέμπορο της προηγούμενης δεκαετίας- που φωτογραφίζεται με Πατριάρχες και Πάπα; Δεν σε ενοχλεί;
    Αυτά είναι τα παραδείγματα που προβάλλετε με την ανοχή σας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. 7:28

    Aν μπορούσαν πολιτικοί και κόμματα να αποχρωματιστούν με την ίδια ευκολία που το (θειούχο) ναυτιλιακό πετρέλαιο αποχρωματιζόταν για να πουληθεί ως "πετρέλαιο κίνησης" (ξέρεις, εσύ, τι εννοώ) τότε θα μπορούσαμε να λέμε ότι έχουμε "διαφανή πολιτικό βίο". Έστω και με λαθραίο προϊόν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Aγαπητέ κ. βουλευτά,

    δεν χρειαζόμαστε "νέες ιδέες", "νέο ήθος" και, προπάντων, "νέους νόμους".

    Ως γνωστόν, εδώ και 100 χρόνια, ο μόνος νόμος που χρειάζεται η χώρα είναι ένας νόμος που να λεει "να τηρούνται οι ΗΔΗ υφιστάμενοι νόμοι"!!!

    Κατά τη γνώμη μου, όποιος πολιτικός δεν ενστερνίζεται ΔΥΝΑΜΙΚΑ αυτή την άποψη, είναι είτε λαμόγιο είτε ένα εν δυνάμει λαμόγιο (που θα εξελιχθεί, καταλλήλως, στην πορεία - αν του δοθούν και οι δυνατότητες, βεβαιως βεβαίως).

    Κατόπιν τούτου, εσείς πολύ καλά κάνετε και πετάτε, όποτε σας συμφέρει, την μπάλα στην εξέδρα για κυλίσει ο χρόνος.

    Σκεφτήκατε όμως ποτέ τι θα συμβεί όταν οι θεατές θα αρνηθούν να επιστρέψουν την μπάλα στον αγωνιστικό χώρο;

    Από μία τέτοια μπάλα που βρέθηκε στην κερκίδα και "κατασχέθηκε" από τους θεατές ενός στημένου αγώνα, ξεκίνησαν (πριν από 40 και κάτι χρόνια) τα μεγαλύτερα ποδοσφαιρικά επεισόδια στη χώρα μας. (Ματς κυπέλλου, ΠΑΟ-ΟΣΦΠ, στην Αλεξάνδρα, που κατέληξε σε πλήρη καταστροφή του γηπέδου...)

    Αφήστε λοιπόν τις "νουθεσίες" και τις "προτάσεις" και, είτε τιμήστε τα παντελόνια σας, είτε βγάλτε τον σκασμό κι αφήστε μας να συνεχίζουμε να σας ψηφίζουμε ευρισκόμενοι εν πλήρει επιγνώσει για το ποιόν όλων σας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Στις εκλογές του 2004 οι γονείς μου και όλο το σόι μου, έλεγαν ότι θα ψηφίσουν Μάξιμο γιατί ο πατέρας του είναι από περιοχή των Τρικάλων σαν εμάς, και είναι καλή και τίμια οικογένεια και λοιπές μπούρδες. Μέχρι τότε ψηφίζαμε Γαρουφαλιά δαγκωτό αλλά τώρα θα έπαιρνε τον μπούλο γιατί ήταν ψεύτης και γλοιώδης(φιλούσε όποιον έβλεπε). Τον ψηφίσαμε τότε και δεν ξανασχοληθήκαμε μαζί του παρά μόνο όταν τον είχα δει μια Ανάσταση που ήταν στην εκκλησία του Άγ. Νικολάου και τον βάλανε να κάτσει σε περίοπτη θέση γιατί ήταν βλέπεις άρχοντας και δεν κάθονταν με τους λαικούς. Ήρθε το 2007,εκλογές, και κάτι ψέλισσαν οι δικοί μου για τον κύριο και αναρωτήθηκα γιτί να τον ψηφίσω και αυτόν και το κόμμα του γιατί κλεψαν τα ταμεία? Τότε αρχίσαν οι δικοί μου περί συμφέροντος και μέσου, να χουμε ένα άνθρωπο δικό μας και εμείς οι νέοι είμαστε στον κόσμο μας κλπ. Δεν μίλησα αλλά στην κάλπη τον έστειλα στο διάολο. Ψήφισα ΚΚΕ αν και από δεξιά οικογένεια. Πέρασε ένας χρόνος περίπου και ο κύριος βγήκε με δηλώσεις στο ΜΕGA σήμερα και είπε τα ίδια με εδώ. Όλοι τον σιχτιρίσανε στο τραπέζι ακόμα και οι φανατικοί του 2007.
    Χάνετε κύριε Μάξιμε τώρα ακόμα και τη βάση σας το μπετόν αρμέ, τους στάνταρ που σας ψηφίζανε γιατί και η ηλιθιότητα έχει και ένα όριο. Όχι μόνο εσύ αλλά και η συμμορία που ανήκεις. Ας μιλήσει κανείς στο σπίτι για ΝΔ και θα γίνει της πουτάνας. Στα τριάντα μας κάνατε κομμουνιστές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Χαρακόπουλε,
    αστα και βράστα.
    Τα λαμόγια στην ψειρού λέει ο λαός.
    όλα μα όλα από νδ και πασοκ.
    αλλιώτικα να πάτε στη ζήμενς για ψήφους ΚΑΙ ΣΤΟ ΓΕΡΜΑΝΟ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση