GRID_STYLE

NONE

ΡΟΗ:

latest

Η συγγραφέας, ακτιβίστρια και φεμινίστρια Χίβα Παναχί...

...απαντά στο Ερωτηματολόγιο του Προυστ,   αποκλειστικά για το PRESS-GR! (Επιμέλεια: Αντώνης-Μάριος Παπαγιώτης ) Γεννήθηκε στις 21 Μαρτίο...

...απαντά στο Ερωτηματολόγιο του Προυστ, αποκλειστικά για το PRESS-GR!

(Επιμέλεια: Αντώνης-Μάριος Παπαγιώτης)

Γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου του 1980 στην αρχαία πόλη "Σίνα" του ιρανικού Κουρδιστάν, όπου και πήγε σχολείο. Από την ηλικία των 13 ετών άρχιζε να δημοσιεύει τα ποιήματα και τα άρθρα της στα περιοδικά εκείνης της εποχής, στην γενέτηρά της. Σήμερα συνεργάζεται τακτικά με γνωστά λογοτεχνικά περιοδικά του ιρακινού Κουρδιστάν και της Ευρώπης.
Το 1997 με άλλες τρεις κοπέλες ίδρυσαν το νέο φεμινιστικό κίνημα στο Ιράν, ως αντίδραση στο λιθοβολισμό μιας συμμαθήτριάς τους από το θεοκρατικό καθεστώς, με συνέπεια να φυλακιστούν για ένα διάστημα. Υπό τις νέες συνθήκες, αναγκάστηκε να φύγει και να βρει καταφύγιο στο Ιράκ όπου έμεινε δύο χρόνια.
Το 2000 ήρθε στην Ελλάδα με υποτροφία του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών. Είναι μέλος της κουρδικής Ακαδημίας που εδρεύει στο Παρίσι, του οργανισμού "εξόριστοι συγγραφείς" στο Λονδίνο, εκπρόσωπος της διεθνής Πένας (κουρδικό τμήμα για θέματα των γυναικών).
Είναι πτυχιούχος του τμήματος Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και υποψήφια διδάκτωρ στο ίδιο τμήμα. Μιλάει άπταιστα κουρδικά, περσικά, ελληνικά, αραβικά και αρκετά καλά την αγγλική γλώσσα.
Βιβλία της στα Κουρδικά: Τα μυστικά του χιονιού (Αρμπίλ, 2000), Πώς παίρνουμε συνέντευξη της Σούζαν Ντον (μετάφραση, Αρμπίλ, 2001), Για την ιστορία (δοκίμιο, Αρμπίλ, 2003), Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου (μετάφραση από ελληνικά, Σουλεϊμανίγια, 2005), Πολιτικά του Αριστοτέλη (μετάφραση, Σουλεϊμανίγια, 2007), Ένας άνθρωπος από σταχτή (ποίηση, Στοκχόλμη, κουρδική). 
Στα Ελληνικά: Τα μυστικά του χιονιού, (ποίηση, εκδ. Μαΐστρος 2008). 
Στα αγγλικά: Τα μυστικά του χιονιού (προς έκδοση στην Αμερική, σε ...

μετάφραση της Βιανκα Νικολαρεζη).Έχουν μεταφραστεί, επίσης, ποιήματά της στα γαλλικά, φιλιπινέζικα, ρωσικά, γαλλικά.

Η απόλυτη ευτυχία για σένα είναι; 
Η απολυτή ευτυχία συγχρονίζεται με τις ανάγκες του καθενός μας. Ας πούμε, κάποτε το να αγοράσω τη νέα έκδοση ενός Κουρδικού λογοτεχνικού περιοδικού στην γενέτειρα πόλη μου με έφτανε μέχρι τα ουράνια από ευτυχία.. ή στο γυμνάσιο, κρυφοκοιτάζοντας έναν άντρα από μακριά ένιωθα απολύτως ευτυχισμένη.. αυτό όμως που δεν άλλαξε είναι το πάθος μου για την ελευθερία και η πίστη μου ότι ο άνθρωπος έχει περιθώρια να βελτιωθεί. 

Τι σε κάνει να σηκώνεσαι το πρωί; 
Μου λέει ο ήλιος μετά από τα τραγούδια της σελήνης: "ακoλούθα με, κάτι μπορεί να αλλάξει προς το καλύτερο κάτω από στις αχτίδες μου".
Η τελευταία φορά που
ξέσπασες σε γέλια; 
Χτες βράδυ
Το βασικό γνώρισμα του χαρακτήρα σου είναι; 
Δεν κλείνω το στόμα μου όταν οι άλλοι το κλείνουν
Το βασικό ελάττωμά σου; 
Είμαι βιαστική
Σε ποια λάθη δείχνεις τη μεγαλύτερη επιείκεια; 

Από διάφορα κομπλεξικά κατάλοιπα που κοιμούνται σαν αγρία ζώα μέσα στους ανθρώπους κι απλά κάνουν κακό στους άλλους.
Η τελευταία φορά που έκλαψες; 
Έκλαψα προχθές, νοσταλγώ τα αδέλφια μου.. είμαστε δεμένοι πολύ
Με ποια ιστορική προσωπικότητα ταυτίζεσαι περισσότερο; 
Με την αείμνηστη Ίντιρα Γάντι, κόρη του Νεχρου των Ινδών
Ποιοι είναι οι ήρωες σου σήμερα; 
Οι ήρωες της διδακτορικής μου διατριβής, Προμηθέας Δεσμώτης και ο Καβέ, που στην δίκια μας μυθολογία του μοιάζει..Ο παντοτινός ήρωάς μου είναι ο άγνωστος στρατιώτης.
Ποια είναι η ταινία που σε σημάδεψε; 
Μια χαρακτηριστική ταινία είναι για μένα «ο δρόμος» του Ialmaz Gounei (κούρδος σκηνοθέτης που ήταν από την Τουρκία), όπου ο ήρωας είναι ένας διανοούμενος και φυλακίζεται. Μετά από χρόνια, επιστρέφει και την γυναίκα του οι χωρικοί την έχουν σε απομόνωση επειδή κοιμήθηκε με άλλον άντρα, όμως εκείνος την ελευθερώνει, την πλένει και την παίρνει μαζί του να φύγουν από το χωριό. Στην διαδρομή χιονίζει και πεθαίνει. Ο ήρωας ξεσπά σε λυγμούς…
Το αγαπημένο σου ταξίδι; 
Για μένα ο έρωτας είναι ένα ταξίδι.. πως ακουμπάς, κοιτάς τον άνθρωπο απέναντι σου, η χροιά της φωνής του, το βάδισμα, η σκιά του.. με την προϋπόθεση να υπάρχει έμπνευση είναι το αγαπημένο μου ταξίδι.
Οι αγαπημένοι σου συγγραφείς; 
Αυτοί που έρχονται αυθόρμητα στο νου μου είναι Αισχύλος, Πλάτων ,Ντοστογιβσκη, Βίκτωρ Ουγκώ, Μπρεχτ, Νταντε, Σέξπιρ ,Έζρα πουντ, Πάμπλο Νερούντα, Έμιλι Μπροντε, Σιμόν Ντεμπουαρ, Παπαδιαμάντης, Καβάφης, Σεφέρης ,Βικτορ χαρα, Πούσκιν, χαίαμ, Λουις Αραγκόν, Γουτε, Αλεν Πιτον, Χερμαν Χεσε, Σερβαντεζ, Λόρκα
Ποια αρετή προτιμάς σε έναν άντρα; 
Να είναι ειλικρινής 
…Και σε μια γυναίκα; 
Να είναι ειλικρινής 
Ο αγαπημένος σου συνθέτης; 
Shahram Nazeri, Μπαχ, Χατζηδάκις
Το τραγούδι που σφυρίζεις κάνοντας ντους;
Λέω διαφορά, κάθε φορά. Ανακατεμένα, οπότε τι να πρωτοαναφέρω..
Το βιβλίο που σε σημάδεψε; 
Ποιητικό έργο του Κούρδου εθνικού ποιητή που πραγματεύεται πολλά και διάφορα του 19 αιώνα. Το διάβασα 9 χρονών και καθόρισε πολλά στην πορεία μου

Ο αγαπημένος σου ζωγράφος; 

Λεονάρντο Νταβίντσι
Το αγαπημένο σου χρώμα;
Μοβ
Ποια θεωρείς ως τη μεγαλύτερη επιτυχία σου; 
Ότι δεν ξεπουλήθηκα 
Το αγαπημένο σου ποτό; 
Κόκκινο κρασί
Για ποιο πράγμα μετανιώνεις περισσότερο; 
Δεν μετανιώνω στα ουσιαστικά ποτέ.. απλά μπορεί να μετανιώσω από την αγορά μιας τσάντας (χαααααααααααααα)
Τι απεχθάνεσαι περισσότερο απ’ όλα;
Την κάθε μορφή αδικίας, είτε σε προσωπικό επίπεδο είτε κοινωνικό–πολιτικό, είτε στο παγκόσμιο επίπεδο.
Ποια είναι η αγαπημένη σου ασχολία;
Περπατώντας να ακούω μουσική και να 'μαι σιωπηλή.. ή να κάνω σαν βρέφος, να γκρινιάζω σε κάποιον ή κάποια που με νοιάζεται
Ο μεγαλύτερος φόβος σου; 
Φοβάμαι να μην έχω κάποιον να με αγαπά
Σε ποια περίπτωση επιλέγεις να πεις ψέματα; 
Είμαι πολύ κοφτή, δεν έχω ανάγκη να πω ψέμα συνήθως. Όμως αν χρειαστεί να πω την μισή αλήθεια είναι για να βοηθήσω μόνο να βελτιωθούν οι συνθήκες ζωής των άλλων.
Ποιο είναι το μότο σου;
Συνεχίζω το δρόμο και αν ξέρω ότι οι Μήδοι θα διαβούν
Πώς θα επιθυμούσες να πεθάνεις; 
Να ολοκληρώσω αυτά που έχω μέσα μου.. να καταφέρω να έχω την ευτυχία να έχω μαθητές και να πεθάνω ξαφνικά χωρίς πόνο και ταλαιπωρία.
Εάν συνέβαινε να συναντήσεις το Θεό, τι θα ήθελες να σου πει; 
Αφού δεν ήταν εκεί που έπρεπε δεν θέλω καν να μιλήσει.. ξέρω κάπου είναι, όμως μια στο δισεκατομμύριο μας θυμάται.. δεν γουστάρω το ενδιαφέρον του
Σε ποια πνευματική κατάσταση βρίσκεσαι αυτόν τον καιρό; 
Το μόνο που έχω καταλάβει είναι ότι βρίσκομαι σε μια έκρηξη και έχω έμπνευση, συγκινούμαι εύκολα σαν είμαι πάλι βρέφος, σαν να είναι πρώτη μέρα που έχω περίοδο. Είμαι στην πύλη των εξελίξεων..Κάπως έτσι.

10 σχόλια

  1. re paparo-giwth, tosa kai tosa aksiologa atoma yparxoun kai malista sympatriwtes sou, pou prepei na fanoun kai na milisoun kai esy re teleiwmene kathesai kai asxoleisai me to kourdistan kai ta mpaza tou..
    a re malakistan pou eisai!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. συμπαθεστάτη!
    και γνωρίζει κι από υποτροφίες
    του υπουργείου
    εμείς πάλι όχι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. O Bούγιας την γνωρίζει; ο Χρυσοχό; μιά θέση συμβούλου έχει χειρέψει στο Υπουργείο προ-πο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. To mouni tis to ksirizei opos oi evraies;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. den troei kala o papari-giotis..den fainetai oti i sygrafeas-aktivistria-feministria, einai oligon ti ntavradismeni???
    mallon tou troei olo to fai.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. τι ρολο παιζει αυτη?
    πλακωσαν οι ξενοι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θα πρέπει ο διαχειριστής του ιστολόγιου να σβήνει τα αισχρά σχόλια του κάθε κάφρου.
    Στέφανος , Μεταμόρφωση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. an ine dinaton..pws milane ets!!!!a3iologi gineka!!!!3eri pou pataei.....as i3eran ki aftoi pou aisxrologoun kai as milagan!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΠΡΟΣΟΧΗ! Την ευθύνη για το περιεχόμενο των σχολίων φέρει αποκλειστικά ο συγγραφέας τους και όχι το site. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση